Hoogtewerker brandweer Ronse

Na geduldig wachten is het er uiteindelijk van gekomen: de nieuwe elevator voor de taalgrensstad werd geleverd. En het werd een uniek stuk.
Lang wikken en wegen ging de uiteindelijke bestelling vooraf. Het onderstel werd een Mercedes Econic 1933LL. De Econic is, ondanks zijn prijs, toch een geliefkoosd model voor de opbouw van hoogtewerkers, en nu zelfs voor de ministeriƫle tankwagens. De wagen biedt dan ook een pak voordelen die we al in eerdere nummers beschreven. Opmerkelijk is, dat men koos voor een twee-asser, met een wielbasis van 4800 mm. De cabine biedt plaats aan drie personen, waarvan er twee een persluchttoestel in de rugleuning hebben. Met de werkarm meegeteld heeft de wagen een doorrijhoogte van 3300 mm.
De keuze voor de werkarm was evenmin voor de hand liggend. Alle reeds rondrijdende Econic hoogtewerkers in ons land (en dat zijn er al een tiental) hebben een Bronto arm, maar Ronse koos uiteindelijk toch voor een Magirus: de ALP 325, die een werkhoogte garandeert van 32,5 meter. De korf draagt probleemloos 400 kg en naast de werkarm is er een reddingsladder voorzien. De afstempeling is van het H-type.
De volledige opbouw is van het type Magirus Alufire en heeft achter de cabine (en boven de voorste afstempeling) een extra kast met daarin ondermeer de bootbrancard. In de andere kasten worden boomzagen meegevoerd, samen met beschermende kledij, slangen, een schouwbrandset, verdelers enz.
De korf is uitgerust met een radiografisch gestuurd waterkanon, dat makkelijker bediend wordt dank zij de hiernaast gemonteerde camera.
Hiermee kan de interventiesite ook heel makkelijk overschouwd worden (de elevator als observatiepost!) of kan er in gevaarlijke situaties geblust worden zonder dat daarvoor personeel ingezet moet worden.