MECHELEN

mechelen

De Unimog is van het type U 300 waarbij de motor een vermogen levert van 130 kW.
De Telligent versnellingsbak laat de keuze uit acht versnellingen vooruit en zes versnellingen achteruit.
De cabine kreeg een RAL 3000 kleur met witte contourmarkering.
De lichtbalk werd geleverd door Haztec Ltd. Het is een “Delta Bar DB” met LED technologie die achteraan ook een verkeersgeleider heeft.
Links op het dak staat er nog een afneembare oranje flitser.

Achter de cabine monteerde men een hydraulische kraan HIAB 077 B2-CL. Zij heeft een hefvermogen van 2,2 ton bij een reikwijdte van 2,8 m en 820 kg op 7,2 m.
De kraan heeft ook een Rotzler-lier van het type Titan TH C10 die een gewicht van 1000 kg aankan.

Ook op de voorbumper staat een lier. Het is een planetaire Sepson van het type H 50 P met een trekkracht van 5 ton.

De opbouw bestaat verder uit een zilverkleurige laadbak die in drie richtingen kan kippen.
En die kan uiteraard dienen als basis voor een onuitputtelijke collectie van allerhande materiaal.
Momenteel is de Unimog beladen met een hydraulisch aangedreven dompelpompsysteem.
En even opmerkelijk als ongewoon is dat de aandrijving gebeurt via de motor van de Unimog via één van zijn PTO’s.  Maar hoe dit systeem juist werkt leest u hieronder.
 
De firma Dias leverde deze, op een containerslede gemonteerde, en van hijsogen voorziene 1500 kg zware pompgroep van “Holland Special Pumps bv”.
In deze container wordt de dompelpomp meegevoerd die zelf een gewicht heeft van 110 kg.
Ze heeft een debiet van 5000 l/min bij 7 bar.
De aanzuigzijde heeft een roestvrij stalen zuigkorf met storzkoppeling van 6”, en ook de perszijde heeft een storzkoppeling met dezelfde diameter.

Het hydraulisch aandrijfsysteem is vrij omvangrijk:

De axiale pomp, gemonteerd op een PTO van de Unimog, is via een 5 meter lange slangenset verbonden met de container. De hogedrukslang heeft een werkdruk van 320 bar en op de lagedrukslang staat een druk van 30 bar.
Het geheel is voorzien van de nodige snelkoppelingen en veiligheden.
In de container vinden we, naast de uitneembare dompelpomp, ook een olietank van 120 l biologisch afbreekbare olie, een oliekoeler, een hydraulisch aangedreven ventilator en het bedieningspaneel van de pomp.

De container geeft zijn energie door aan de dompelpomp via 30 m hogedruk- en lagedrukslang. De slangen worden opgerold op twee hydraulisch aangedreven slangenhaspels HR 80 van Collins Youldon.  
De dompelpomp is gemonteerd in een gelast en RAL 3000 rood spoten roestvrij stalen verrijdbaar draagframe met drijflichaam, dat de pompingang ongeveer 25 cm onder het wateroppervlak positioneert. (afmetingen: 80 x 70 x 100 cm).
 
De ganse container wordt in de laadbak van de Unimog gefixeerd met spanriemen en kan worden afgeladen met de Hiab-kraan, met behulp van een heftruck of met behulp van spindel steunpoten.
De waterslangen worden ter plaatse gebracht met de slangencontainer.
Hierin vinden we slangen van  Ø 150 en  Ø 110, omdat die afmetingen zowat als standaard worden gehanteerd bij de brandweerkorpsen in de provincie Antwerpen .