Brandweer Diksmuide afdeling Leke

Er is in West-Vlaanderen nogal wat te doen geweest rond de vooruitgeschoven posten van de brandweer. Deze provincie is al goed voorzien van brandweerdiensten, en daar horen dan nog eens een aanzienlijke hoeveelheid voorposten bij. De nieuwe richtlijnen rond de "snelste adequate hulp" voorzien evenwel dat er binnen de vijf minuten met minimaal zes personen uitgerukt moet worden. Ieper bijvoorbeeld vond dat niet haalbaar voor de bijposten en veegde ze daarom alle drie van de kaart.
In Diksmuide liggen de kaarten evenwel helemaal anders: daar bewijst het stadsbestuur dat het volop gelooft in de voorpost Leke en daarom investeerde het in een nieuw eerstelijnsvoertuig.
Dit moet de lichte autopomp Renault S160Ti, in 1991 door Vanassche geleverd, aflossen.
Na uiterst zorgvuldig wikken en wegen werd gekozen voor een Mercedes Vario, zoals er verrassend genoeg eigenlijk nog maar weinig zijn in ons land. Nederland viel massaal voor dit type, maar bij ons zijn er na al die jaren dat dit model bestaat maar een goede dertig te bespeuren. Meestal zijn die dan nog te vinden bij bedrijfsbrandweerdiensten.
Ook Diksmuide liet zich dus door dit type bekoren en nam in navolging van Koksijde en Ieper de firma Fire Technics in de arm om hun nieuwe lichte autopomp te concipiëren.
Het resultaat werd een bijzonder knappe Mercedes 815D Vario T2 met een wielbasis van 3,7 meter. Dit leverde meteen een ruime wagen op die veel mogelijkheden bood voor de verdere inrichting.

De firma Fire Technics werkt grotendeels met de know-how (en de onderdelen) van het voormalige moederbedrijf Rosenbauer, en gezien men daar zeer ruime ervaring heeft met dat type wagen, lag een deel van het concept nogal voor de hand.
Er werd gekozen voor het kunststofdak van Rosenbauer. Dat omvat een ladderrek en een aluminium materieelkoffer, maakt het dak begaanbaar en omvat tegelijkertijd ook het klank- en lichtspel voor de brandweerwagen.

De Mercedes, met zijn 150 PK sterke motor, heeft voldoende power aan boord om een vaste pomp, type NH20 van Rosenbauer, aan te drijven. Dit blushart wordt gevoed vanuit de 1500 liter grote kunststof watertank. Twee lagedruk persmonden van 70 mm en een hogedrukhaspel van 60 m met een Nepiro straalpijp vervolledigen de hydraulische uitrusting.
De haspel is overigens elektrisch oprolbaar.
De wagen is uiteraard ook voorzien van een lichtmast: een Teklite TF460 met drie halogeen schijnwerpers van 750 Watt.
Voor de overige uitrusting, die o.a. bestaat uit een stroomgroep, een boomzaag Stihl en een dompelpomp zijn de nodige schappen voorzien, ondermeer op twee draaideuren. De zijwanden hebben een rolluik over de hele breedte. In het onderste deel van deze rolluiken is er ook een uitsparing voor de wielkasten.
Deze bestelwagen was origineel voorzien van een enkele cabine, maar die werd door Rosenbauer vergroot tot een ruim personeelscompartiment voor zes personen. Drie van de inzittenden kunnen al rijdend hun persluchttoestel omgorden.
Diksmuide heeft er met deze wagen niet alleen een erg praktisch, maar bovendien een knap ogend voertuig bij, dat de voorpost ongetwijfeld veel goede diensten zal bewijzen.
Men vraagt nu dringend reddingsmaterieel voor verkeersongevallen zodat de multifunctionele autopomp zijn diensten optimaal kan bewijzen in het kader van de snelste adequate hulpverlening. De nieuweling kreeg het kenteken DCE-150, dat voorheen gebruikt werd voor de Renault tankwagen. Die verdween uit het korps nadat in 2006 een groot-volume tankwagen voor de hoofdpost werd geleverd.