Unimog brandweer Kasterlee

Vele Belgische korpsen moeten heel spaarzaam omspringen met hun middelen en het duurt soms jaren voor een oud voertuig kan worden vervangen.
Bij het korps van de Spaanse hoofdstad Madrid gaat het er duidelijk anders aan toe. Een groot deel van hun wagenpark wordt gehuurd via een leasingcontract van vijf jaar. Nadien komen deze voertuigen op de tweedehandsmarkt.
En het is op deze manier dat het korps van Kasterlee via de Duitse firma Thoma in het bezit kwam van een Unimog U2150 4x4 bosbrand-tankwagen met een dieselmotor van 155 KW.
De  wielbasis bedraagt 3850 mm en de banden zijn van het type 365/85 R20.
De standaard dubbele Unimog cabine biedt plaats aan de chauffeur en vijf inzittenden. Er zijn geen dakluiken maar de cabine heeft wel een zware rolkooi.
De wagen werd in 2001 opgebouwd door Rosenbauer Spanje. Het blustechnisch gedeelte werd in België nagekeken door Firetechnics.
De pomp is een Rosenbauer NH30, goed voor 2400 l /min bij 10 bar en 400 l /min bij 40 bar. De haspel met 100 m ND25 slang hangt boven de pomp die  vier uitgangen heeft van 70 mm. De tankinhoud bedraagt 3000 liter. 
De bescherming van de wagen gebeurt via een dubbel systeem: een bodembescherming met sproeiers en een cabinebescherming, via een wel heel origineel sprinkler-systeem in de rolkooi.
De voorbouw-winch van Warn heeft 3600 kg trekkracht.   (EUG-019