Eupen

 

Het is geen geheim dat de Oostkantons een grillig klimaat kennen. Vooral in de winter is er bij hevige sneeuwval geen doorkomen meer aan.
Ook in de zomer duiken er soms problemen op in de uitgestrekte bos- en veengebieden waar de toegankelijkheid voor normale brandweerwagens dikwijls problematisch wordt.
Men koos dan ook meteen voor een wel heel radicale oplossing en ging zijn inspiratie zoeken in de talrijke buitenlandse ski-oorden.
Daar ziet men dikwijls rupsvoertuigen aan het werk, die de skipistes aanleggen of egaliseren.  De Duitse Kässbohrer "Pistenbully" behoort tot de meest populaire modellen.

In Eupen koos men voor het type "PB 300 Kandahar" dat is uitgerust met xenonlampen en een besturing via een joystick. De dieselmotor is een zes cilinder Mercedes OM 926LA die 240 kW levert en via een hydromatic transmissie de rupsen aandrijft. De maximum snelheid bedraagt 21 km/h.
Daarom wordt deze "Pistenbully" op een aanhangwagen ter plaatse gebracht. De Steyr tankwagen dient dan als trekker.
Het nettogewicht van dit voertuig bedraagt ongeveer zeven ton wat een belading toelaat van drie ton. De totale breedte bedraagt 2,50 m en de hoogte 2,88 m.
In het geval van Eupen bestaat die belading uit een watertank van 2500 liter en een aangebouwde Ziegler hoge- en lagedrukpomp met hogedrukhaspel.
Aan de rechterzijde is er plaats voor een brancard die evacuatie toelaat uit moeilijk toegankelijk gebied.
Vooraan staat een krachtige hydraulische lier met een vermogen van zes ton.
Dit uitzonderlijk interventievoertuig werd gefinancierd door de provincie Luxemburg.