Tankwagen brandweer Diest


 

Dit korps komt niet vaak aan bod in dit blad, maar nu heeft men een wagen in huis gehaald die onze aandacht meer dan waard is.

Het aantal tankwagens dat Diest in dienst heeft of had, is nog moeilijk bij te houden. De meest opvallende zijn de legendarische Magirus 4x4 wagens waarop een relatief kleine tank werd geplaatst. Nog niet zo heel lang geleden waren er hier vier exemplaren van actief. Ondertussen kwam er ook een watertank op een MAN containerchassis bij terwijl er in de voorpost nog altijd een Mercedes  met grote inoxtank gestationeerd staat.
Nog langer geleden waren er ook nog de tankwagens op het toen zeer populaire Ford chassis van het type Big Job en F600.
Maar nu bestelde men bij Fire Technics een splinternieuwe zware tankwagen op een drie-assig Iveco chassis.
Deze Iveco 360 is van het type Stralis. Hij beschikt over een motor van 265 kW die voldoet aan de Euro 5 norm en die gekoppeld is aan een volautomatische Allison versnellingsbak.
Een ingebouwde retarder laat toe spaarzaam om te springen met de remmen, om alzo veilig met de wagen ter plaatse te komen.
De drie assen staan op comfortabele luchtvering waarbij de tweede as met dubbele banden zorgt voor de aandrijving en de derde as meestuurt in de bochten en daarom is uitgerust met enkele banden.
De watertank heeft een inhoud van 14.400 l terwijl er ook 200 l detergent wordt meegevoerd voor het reinigen van het wegdek indien dit zou bezoedeld zijn met koolwaterstoffen (benzine, diesel of olie)
Daarom is het voertuig ook uitgerust met een sproeibalk vooraan waarop zes afzonderlijk afsluitbare sproeikoppen staan.
Aan beide zijden van de sproeibalk zijn DSP “45” koppelingen voorzien waarop eventueel slangen kunnen aangesloten worden om de rijweg af te spuiten.
De bronzen Rosenbauerpomp is van het type N40. Ze heeft twee ingangen van 110 mm,  vier uitgangen van 70 mm en twee uitgangen van 110 mm. Eén van deze grote uitlaten is gekoppeld aan de zware Rosenbauer dakmonitor RM24. Deze haalt een debiet van 2400 l/min, en bij 1600 l/min bedraagt de reikwijdte 80 m.
De pomp kan via een tussenmenger ook een detergentmengsel leveren aan de sproeibalk.
Bediening van de sproeibalk kan al rijdend gebeuren vanuit de cabine. Een drukmeter is hierbij behulpzaam. De maximale snelheid met werkende pomp is 17 km/h.
De twee grote dakflitsers worden geassisteerd door twee LED frontflitsers. Achteraan gebeurt de bescherming door twee LED flitsers en een LED verkeersgeleider van het type Signalmaster.
Een dodehoek- en een achteruitrijcamera helpen deze kolos in veilige banen te leiden.
De schildering en striping werden volgens de nieuwe richtlijnen uitgevoerd. De witte tank zorgt er mee voor dat ook de zijkant niet onopgemerkt blijft.
(YZQ-181, roepnummer T2)