Brandweer Aalst

 

De stedelijke brandweer Aalst heeft twee nieuwe voertuigen in gebruik genomen.
De vrijwilligers van de post Centrum hebben een nieuwe halfzware autopomp ter beschikking die zal ingezet worden als basisvoertuig bij brandbestrijding. De vorige autopomp, een Mercedes 1222F / Rosenbauer uit 1991, verhuist naar de post Moorsel waar de lichte autopomp Saviem JN90 / Somati definitief uit het straatbeeld verdwijnt. De nieuwe autopomp, een Mercedes Atego 1429F, is geleverd door Vanassche. Dit voertuig is aangekocht met 75% overheidssteun ter vervanging van een bestaand voertuig, een Renault GB191 / Rosenbauer.
De nieuwe ministeriële automatische autoladder is toegewezen aan de firma Somati. Het prototype werd geleverd aan Aalst.
Opvallend aan deze Metz L32 is het toekomstgerichte design.
Het opbouwconcept omvat een nieuw podium en materiaalkasten die binnen het podiumvlak hangend gemonteerd zijn.
De plaats van de ladderbediener is nieuw ontwikkeld waarbij zeer veel belang aan de ergonomie werd besteed.
Door de ontwikkeling van een nieuw hydraulisch systeem is deze autoladder 25% sneller geworden terwijl een optimaal bediencomfort gegarandeerd blijft.
De ladderwagen is gebouwd op een Mercedes Atego 1529F met een hoogte van 3250 mm en een wielbasis van 4460 mm. De motor is een diesel Euro IV met 210 kW. Hij is gekoppeld aan een automatische Telligent versnellingsbak met een manueel instelbare elektro-magnetische vertrager. Tenslotte is het chassis uitgerust met ABS, ASR en bladvering.
De cabine biedt naast de bestuurder plaats aan twee bijrijders.
Het vierdelig Metz ladderpakket is van het type L32 CAN. De ladderwagen heeft een maximale reddingshoogte van 32 meter, een horizontale reikwijdte van 25 meter en heeft een oprichtingshoek van -15° tot +75°. De afstempeling is van het H-type en individueel instelbaar met een maximale afstempelbreedte van 5,2m. Het ladderpakket heeft een automatische loodrechtstelling tot 10°. Het bovenste ladderdeel is voorzien van een vaste aluminium buis voor de voeding van de watermonitor.
De reddingskorf is afneembaar en heeft een maximale capaciteit van drie personen of 270 kg. Hij is toegankelijk via twee deurtjes vooraan en een centrale deur achteraan. Er zijn   twee steunpunten met een draagvermogen van 200 kg voor de plaatsing van de draagtafel voor de berrie. Ook zijn er twee steunpunten met een draagvermogen van 200 kg voor de ventilator, de watermonitor en de Rollgliss voor zelfredding.
De afstandsbediende monitor van het type RM8E heeft een debiet van 1000 l/m en kan sproeien over een afstand van 42 meter. Deze monitor kan 30° links en rechts zwaaien, 70° naar boven en 30° naar onder.
Aan elke zijde van de korf is er een draaibare steun voor een schijnwerper van 1000 W. Aanstootbeveiliging is natuurlijk ook aanwezig.
Het platform met opbergkasten bestaat uit geschroefde profielen en geanodiseerde aluminium beplating. Het platform is toegankelijk via twee trappen, één langs elke zijde. Achter de cabine is er een hoge kast voor een telescopische slede met ademluchttoestellen. De materieelkasten worden afgesloten door een rolluik met bar-lock systeem.
Naast de draaitoren is de stroomgroep en de hogedrukventilator terug te vinden.
De elektrische installatie van het voertuig is aangevuld met een tweetoons elektronische hoorn Rauwers AS320, twee blauwe flitslichten op de cabine, twee blauwe flitsers in het radiatorrooster vooraan en een directionele lichtbalk achteraan.
Het voertuig is gespoten in brandweerrood RAL 3020 met contourmarkering. De voorbumper is wit.
Als bijkomende optie heeft men in Aalst gekozen voor twee watermonitors (manueel en afstandsbediend), en een bedieningspost met beschermkap en verwarmde zetel.
(YLF-645)

 



 

De Aalsterse brandweer heeft een unieke containerwagen aangekocht in aanvulling van haar twee vorige containerwagens, een Mercedes 2031 SK uit 1996 en een Iveco 330.36 uit 1990.
De bouw van de nieuwe “Poly 3” werd toegewezen aan de firma Somati.  Zij liet door de firma Appelmans een Multilift haakarmsysteem op een Mercedes Econic 3233 8x4 monteren.
De vierassige Mercedes is uiterst wendbaar dankzij de stuurbare voorassen. De prachtige Econic drie-persoonscabine is heel laag voor de voorste as geplaatst. Opmerkelijk aan deze cabine is de rechtse tweedelige harmonicadeur met beglazing over de ganse hoogte. Op het dak staan twee Viewpoint lichtbalken en een Martin geluidshoorn, met hierboven een zoeklicht.
Achter de cabine bevindt zich een Hiab kraan. De Hiab XS 322 EP4 HiPro kan uiterst zware taken aan en wordt handmatig of via afstandsbediening bediend. Het HiPro besturings-systeem wordt gekenmerkt door zijn snelheid, veiligheid en nauwkeurigheid. De kraan heeft een hefvermogen van 10.000 kg bij een bereik van 2,9 meter of 2200 kg bij 12,6 meter. Bij een bereik van 17,4 meter heeft de kraan nog steeds een hefvermogen van 1460 kg.    (YGS-044)

De vloot containers is onlangs uitgebreid met een schuimcontainer van de firma Somati. Speciaal aan deze container is dat hij gevuld is met een specifiek schuimvormend middel  voor biobrandstofbranden. Hij wordt enkel ingezet bij de plaatselijke firma Amylum, een zetmeelproducent op wereldvlak. De schuimcontainer is trouwens aangeschaft in samenwerking met dit Aalsterse bedrijf.
Vooraan bevindt zich de schuimtank en achteraan staan twee automatische schuimdoseringssystemen “Salamander” van het Franse CTD die de water-schuimmonitor voeden. De Salamander heeft een automatische dosering tussen 1% en 6% met een debiet tussen 100 liter en 20000 liter. Het voordeel is dat er 1000 tot 2000 m ver van de risicozone kan gewerkt worden.