Ziekenwagen brandweer Harelbeke

In de geboortestad van Peter Benoit hebben ze een nieuwe ziekenwagen in ontvangst mogen nemen. Hiermee komt een einde aan de loopbaan van de VW 70T-AAC2 (type 4) van Van Muylder. Leverancier is de Nederlandse firma Visser.

Zoals u ziet, lijkt de nieuwe wel op de wagen die Ambucar onlangs leverde aan Knokke-Heist en Hasselt, maar toch zijn er een aantal verschillen, en dan hebben we het niet alleen over de rolluiken, die de deuren vervangen. In de eerste kast zitten de spalken, de reserve O2-fles en een kunststof brancard. Het tweede rolluik herbergt een schepbrancard met vacuummatras en aan de andere kant (zijde chauffeur), zitten twee zuurstofflessen en een poederblusser.

De sanitaire cel, die door Plastisol op de Mercedes 316Cdi werd gemonteerd, is voorzien van de nodige kasten voor het opbergen van het medisch materieel. Bovendien wordt de ruimte verwarmd door de verwarming, die het motorblok steeds op 50 houdt om een snelstart  mogelijk te maken.
Er werd ook gedacht aan het comfort van de patienten. Dat uit zich vooral in de comfortvering en de Ferno zweeftafel, die elektrisch verstelbaar en kantelbaar is in alle richtingen. Ook een zittende patient kan plaats nemen in een comfortabele zetel.
Ten bate van ernstige hulpverleningen, kan snel een monitortablet aangebracht worden, om monitoren een plaatsje te kunnen geven.

Zoals je ziet, is ook de optische kant van de wagen opmerkelijk: 4 knipperlichten in de werkveldverlichting ingewerkt, zes werklichten die ook aanflitsen bij het achteruitrijden, twee strobo's in de grille en ook onder de richtingaanwijzers zitten twee blauwe strobo's. Voorts vinden we de ingebouwde lichtbalk met vier draailichten en daartussen ook weer twee strobo-flitsers en achteraan zijn nog eens twee zwaailichten ingebouwd.
Om zich ook te kunnen laten horen, is een elektronische sirene aanwezig, en ook de klassieke claxon weerklinkt via deze geluidsdoos.

De 156 PK sterke motor maakt een snelheid mogelijk van zo'n 160 km per uur en wordt geschakeld door middel van de Sprinter Chef, een bak die zowel automatisch als manueel geschakeld kan worden. Voorts vind je in de cabine ook nog de gewone zender-ontvanger, een draagbaar toestel en een Nokia GSM. Omdat Harelbeke ook als tweede ziekenwagendienst uitrukt voor de 100 in Kortrijk, Kuurne, Deerlijk, een deel van Zwevegem en zelfs in eerste instantie in een deel van Waregem, was ook de installatie van een GPS-installatie onontbeerlijk.
Voor de bemanning zijn er fluo-rode vesten en lichte Drager helmen (half open model, groene kleur).

Het kenteken van de nieuwe wagen is hetzelfde als van zijn voorganger (en ook van diens voorganger, een VW 253C Transporter van Van Muylder). Het ministerienummer is - het betreft hier natuurlijk een aankoop met eigen middelen - ook weer zesdelig : 349001.