Tankwagen brandweer Antwerpen

Eind maart vorig jaar kreeg de interventiewagen, die de firma Geens in 1980 leverde, een waardige opvolger, want de nieuwe watertankwagen voor de Antwerpse brandweer is eveneens een trekker-opleggercombinatie. De Mercedes 2632S (nr. 61, kenteken 64.E.11) met Van Hool-trailer (nr. 62, UHZ.652) was toen geen unicum want Ziegler bouwde begin jaren ’70 een gelijkaardig exemplaar voor de beroepsbrandweer van Frankfurt am Main op een MAN-chassis en een oplegger van Stadler. Het Duitse exemplaar had een capaciteit van 24000 liter verdeeld in 4 kamers. De Antwerpse oplegger die gebouwd werd door Van Hool heeft een watertank van 22500 l. Beide voertuigen waren geschikt voor de opname van koolwater-stoffen met een speciaal daarvoor ingebouwde omvulpomp,  hebben een schuimtank van 1000 l en een water-/schuimmonitor van Alco met een debiet van 2000 l/min die vanuit de cabine gestuurd wordt. De tankwagen van Frankfurt had een pomp FP 28/8-1-H en de Antwerpenaar een Zieglerpomp FP 16/8.  

De trekker van de nieuwe Antwerpse watertankwagen is dus een MAN (type 19.364 FLT) met grote zgn. slaapcabine (type 19.364 FLT) die plaats biedt aan twee personen en voorzien werd van twee houders voor persluchttoestellen (nr. 40, kenteken : AZM.857).

Men koos deze keer voor een twee-asser en alle blustechniek werd geconcentreerd in de oplegger, net als de Pegaso die Rosenbauer Belgium in 1990 leverde aan de brandweer van Beveren. Het chassis van de ‘Antwerpse’ trailer is een realisatie van de firma Stevens. De opbouw bestaat uit drie tanks voor resp. 20000 liter water, 1500 l schuim en 1000 l detergent gemaakt uit glasvezelversterkt polyester en een pompcompartiment.

De Rosenbauerpomp van het type N 30 (debiet 3000 l/min bij 10 bar) wordt aangedreven door een Volvo Penta-motor, type TWD610V (vermogen 125  kW bij 2500 t/min).

Aan beide zijden in het pompcompartiment werden aan de bovenzijde een hogedrukhaspel gemonteerd met een lengte van 40 meter. De schuimmenginstallatie van Rosenbauer (type Fixmix) levert een mengverhouding van 0 tot 6 % over het gehele debiet van de pomp met een nauwkeurigheid van 10 %.

De Rosenbauer-monitor (type RM 60 E) met een debiet van 3000 en 1500 l/min bij 10 bar werd aangebracht aan de achterzijde op het dak van de oplegger en is geschikt voor water en AFFF-schuim. De bewegingen van de monitor worden gestuurd met een afstands-bediening die bestaat uit een draagbare commandopost met 15 m kabel en joystick.

Alle bewegingen, o.a. elevatie, azimut deflector en debietregeling worden elektrisch uitgevoerd. Het voertuig is ook uitgerust met een sproei-installatie voor het reinigen van het wegdek b.v. in het geval van een oliespoor. De sproeileiding werd gemonteerd onder de voorbumper van de trekker en onder de achterbumper van de oplegger.

Alle leidingen voor water, schuim en detergent werden uitgevoerd in roestvrij staal. 

De nieuwe tankwagen is, net als zijn voorganger, gestationeerd te Borgerhout en werd reeds snel ingeschakeld o.a het ongeval op 09/04 met een gekantelde tankwagen op de E17.