AALST

 

tank

Tankwagens vindt men bij de Belgische brandweerdiensten in alle vormen en modellen.
Maar wat er bij al deze wagens opvalt is dat de pompruimte steeds achter de tank staat gemonteerd.
Toen ze in  Aalst plannen maakten voor een nieuwe zware tankwagen werd afgeweken van deze standaardopstelling. Men draaide de zaak om en de pompruimte werd geplaatst tussen de cabine en de tank. 
De firma Somati stond in voor de realisatie van deze in België unieke wagen.
De Aalsterse brandweer heeft steeds een boontje gehad voor Mercedes en ook nu weer koos men voor dit merk. Deze keer werd het een zware Atego 2533L 6´2. De tandemas  heeft vooraan dubbele banden en de achterste meeloopas is voorzien van  enkele banden.
Deze tandemas torst het grootste deel van de glasvezelversterkte polyster watertank die een inhoud heeft van maar liefst 15000 liter. Deze tank met een wanddikte van12 mm staat op een metalen hulpframe dat op zijn beurt via 16 zware rubberen silent-blocks op het chassis is bevestigd.
Verder zijn er twee bijkomende reservoirs van 160 l voor schuim en detergenten. Hiervoor koos men voor een originele oplossing en werden aluminium brandstoftanks gebruikt.
 In de twee compartimenten zijn de nodige TL verlichtingsarmaturen aangebracht van het merk Hella. De opbouw is geschilderd in RAL9000 (donkerrood) en de watertank is wit gebleven met het opschrift “brandweer” in rode letters.
De bumper en de wielvelgen zijn antraciet kleurig. Er zijn twee blauwe flitslichten op de frontkalender van de cabine gemonteerd en achteraan staan er nog twee blauwe LED flitsers en een verkeersgeleider op de achterwand van de watertank. Op het dak van de cabine zijn er twee lichtbalken geplaatst van het type Viewpoint welke elk bestaan uit zes blauwe zwaailichten en twee flitslichten. Hiertussen staat een tweetoon Martin hoorn.
Links en rechts op de kasten zijn er werklampen voorzien. In de rechterkast staat een Rosenbauer NH30 pomp met een capaciteit van 3000 l/m bij 10 bar.
Uniek aan deze wagen is het draagbare Kuiken mini dompelpompsysteem in de linkerkast. De dompelpomp wordt aangedreven via een 30 meter lange hydraulische slang en levert een debiet van 1500 l/m bij 10 bar.
Tenslotte is de wagen nog uitgerust met een baanbesproeiïngsinstallatie, een monitor en een schuimmengsysteem.   (SZM-635)