Tankwagen brandweer Zwevegem

De romance tussen de Zwevegemse brandweer en Scania werd bekroond met een derde telg ! 

Omdat de tankwagen stilaan van een wat kalmer leven zou kunnen genieten, werd een nieuw exemplaar besteld. Het werd een Scania 114G340, waarbij van meet af aan geopteerd werd voor een dubbele cabine, type CP28. Daarmee bereikt men een hoge graad van uniformiteit. De cabine is vrijwel identiek aan die van de “SAM”, met inbegrip van de middenconsole, de anti-stressmat met waterafvoer en de composiet-persluchttoestellen.

Als extra’s vallen vooral de airco en de documentenstandaard voor de bevelvoerder op.

Hebben standaardvoertuigen 8000L water bij, dan slaagde men er hier in om, ondanks de dubbele cabine, toch nog een tank van 8500 l te voorzien, terwijl de lengte van de wagen beperkt bleef tot 7,59 m.

Net als bij de vorige Scania-autopomp vinden we achteraan weerom een dubbele kast, met enerzijds de “piping” van de zware bronzen Ruberg pomp (type 40/10), die tot 4700 liter per minuut ophoest aan 8 bar.

In de linker zijkast zit dan ook een aanzuigmond van 150 mm. Het water verlaat de wagen via uitlaten van 110mm, 3x70mm, 1x45mm, een hogedrukhaspel “Hannay Reels” van 60m en twee sproeibalken. Vullen gebeurt via een inlaat van 110 mm.

De wagen voert eveneens een monitor mee en een Robwen schuimdoseersysteem voor het schuimconcentraat.

De watertank zit helemaal ingekapseld in een kunststof buitenbekleding. Die is in één stuk gegoten, met daaronder een houder voor slangenbruggen en twee recuperatielades: één voor korrels en één voor allerhande afval, dat dan in de kazerne gepast afgevoerd kan worden.  

Om op het begaanbare dak te komen, zijn er aan beide zijden twee laddertjes van zes sporten ingewerkt. Eéntje ervan is uitneembaar om bijvoorbeeld vlot over een gracht of een muurtje te komen.

In de opbouw zijn ook nu weer de zijdelingse verkeersgeleiders en de omgevingsverlichting ingewerkt. Ook achteraan is een grote verkeersgeleider gemonteerd, waarvan de twee buitenste lichten blauw zijn en mee knipperen met de Viewpoint lichtbalken. Iets lager zitten nog eens twee extra flitsers, terwijl vooraan twee LED-flitsers ingebouwd werden in de grille.

Tussen cabine en opbouw zit een Fireco lichtmast, die zijn stroom krijgt van een 4,8 kVA sterke stroomgroep, die op zijn beurt aangedreven wordt door een PTO, zodat ook hier weer grasmaaiertoestanden vermeden worden.

Zwevegem beschikt over vrij veel druk bereden wegen waar oliesporen en ladingsverliezen regelmatig voorkomen. In de landelijke gebieden van de deelgemeenten zorgen stortbuien dan weer voor modderige wegen.

Om dergelijke oproepen efficiënter aan te pakken, besliste het korps om de tankwagen uit te rusten met een borstelmachine van het merk Mähler & Söner, die wordt meegevoerd in een aanhangwagen.

Net zoals bij de multifunctionele autopomp, worden alle elementen van de tankwagen bediend met het Canbus-systeem. Deze bediening, met LCD-scherm achteraan en in de cabine, wordt wellicht in de toekomst de nieuwe norm. Bovendien zijn zowel achteraan als vooraan een Mobitronic camera gemonteerd. Zij moeten het achteruit manoeuvreren en de werkzaamheden rond de borstelmachine beveiligen.

Om in elk weertype te kunnen uitrukken koos men ook weer voor automatische sneeuwkettingen. Gezien de leverancier een Scandinavisch bedrijf is, mag gerust gesteld worden dat deze kettingen van het “kloeke” type zijn. Deze optie is vooral interessant voor kleine wegen in de deelgemeenten, waar vaak heel laat of zelfs niet gestrooid wordt bij koud weer.

Zijn er veel gelijkenissen tussen de “SAM” en deze nieuwe “MATIS” ( Materieel-, Autopomp-, Tank-, Interventie- en Sproeiwagen) dan zijn er ook grote verschilpunten. De nieuwe tankwagen is o.a. gebouwd op een zwaarder Scania 114G chassis en heeft 340PK onder de kap zitten. (GSV-108)