Tankwagen brandweer Aarschot

Als basis vertrok men van een Mercedes Actros 2640 6x2/4 die achteraan is uitgerust met een dubbele luchtgeveerde as waarvan er een meestuurt in de bochten. Automatische sneeuwkettingen werden ter hoogte van de aangedreven as gemonteerd.
De motor van 290 KW is gekoppeld aan een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak met ingebouwde retarder. De halflange cabine met drie zitplaatsen biedt ook ruimte voor de uitrusting van de manschappen.
Het bijna tien meter lange chassis werd door Rosenbauer voorzien van een kast-tank-kast opbouw. De met glasvezel versterkte kunststoftank heeft twee compartimenten voor 12000 L water en 1000 L schuim. Hieraan werd een NH40 Rosenbauer pomp gekoppeld die via het achterste rolluik bereikbaar is. Deze hoge- en lage drukpomp heeft bij drie meter zuighoogte een maximale capaciteit van 4000 l/min bij 10 bar en 250 l/min bij 40 bar.
De voeding gebeurt via twee inlaten van 110 mm. Er zijn vier persuitlaten van 70 mm en twee van 110 mm. Boven de pomp staat een hogedrukhaspel met 80 m halfsoepele slang. Het schuimmengsysteem is van het type FixMix 3%.

Op de voorste materieelkast vinden we een zware Rosenbauer-monitor van het type RM60E die permanent met de pomp is verbonden. De monitor en de pomp kunnen vanuit de cabine door de chauffeur bediend worden en er kan ook al rijdend worden geblust. Er is hier dus een zekere analogie met een vliegveldcrashtender. Een mobiele afstandsbediening met een kabel van 10 m werd ook voorzien.
In de voorste materieelruimte bevindt zich een tank van 400 L die is gevuld met een detergent mengsel voor koolwaterstoffen. Een elektrische inox pomp van het merk DAB voedt vanuit deze tank een sproeibalk die onder de voorbumper is opgehangen. De 220 V, nodig voor de aandrijving van deze pomp, is afkomstig van een meegevoerde 9 KVA Knurz stroomgroep. Ook de telescopische lichtmast "Partner-FIRECO" met twee lampen van 1000 W krijgt hiervan zijn energie.

Voor de achterwielen hangt een tweede sproeibalk die via de NH 40 pomp met water uit de 12000 L tank wordt gevoed.
Buiten de gebruikelijke standpijpen,slangen en koppelstukken vinden we een groot aantal straalpijpen en schuimstraalpijpen voor zwaar en halfzwaar schuim.
Als bijkomende lading koos men voor twee persluchttoestellen Draeger PSS 100 Bodyguard, een overdrukventilator Rosenbauer "Fanergy"met Honda motor, een lichtschuimgenerator Fomax 7, een motorkettingzaag Stihl met beschermpak, twee elektrische dompelpompen, twee anti-vuurpakken, twee ABC poederblussers van 12 kg, twee CO2 blustoestellen van 5 kg en tien verkeerskegels met opzetbare oranje flitslichten.
Hella zorgde voor de nodige flitsers voor- en achteraan. Op de cabine staat een Vector lichtbalk met zeven lampen en boven het pompcompartiment vinden we een verkeersgeleider.
Om via de kortste weg de interventieplaats te bereiken leverde Philips een GPS van het type Carin.

Tenslotte kreeg deze wagen de gebruikelijke huisstijl: De basiskleur is RAL 3024 met een witte tank in RAL 9010. Een uitgebreide veiligheidsmarkering met "3M Scotchlight Reflective Plus" folie werd aangebracht.
Uiteraard is het de bedoeling dat deze kolos, in het licht van de geplande regiovorming, ook aan de omliggende korpsen versterking zal bieden. ( "T2", CWY-351).