Materieelwagen Staden M2

 

Deze brandweerdienst beschikte nog niet over een bevrijdingsset. Bij ongevallen met geknelden kwam de Roeselaarse brandweer steeds in bijstand.
Door de komst van de nieuwe 'M2' komt daarin nu verandering. Fire Technics bouwde op een Renault Midlum 270.12C een nieuwe materieelwagen en deze combinatie betekent meteen een Belgische primeur. De vrachtwagen heeft een maximaal toegelaten gewicht van 12 ton, een motor van 265 pk, een wielbasis van 3950 mm en een originele dubbele manschappencabine voor zes personen. Het voertuig is uitgerust met een automatische Allison versnellingsbak en is hiermee meteen de eerste automatisch geschakelde brandweerwagen voor Staden. De polyester zevenluiksopbouw is gebouwd door Plastisol.
Een ingebouwde luchtcompressor die 570 l/min levert kan o.a. gebruikt worden voor het opblazen van hefkussens.
De materieelwagen is uitgerust met een 6,5 meter hoge telescopische lichtmast Teklite TF 400 met drie spots van 500 W, een stroomgroep Kirsch van 6 kVA, een elektrische windas Warn M 15000, twee adembeschermingstoestellen Dräger PA94 achteraan in de cabine, met mogelijkheid  uit te breiden naar vier toestellen, persslangen, een ketting- en reddingszaag, gaspakken, een opblaasbare Ziegler-tent van 5m x 4m, een reddingsplatform en hefkussens.

Het uitzicht van de materieelwagen is geheel conform de omzendbrief voor uniformiteit : RAL 3020, een witte bumper, grijze wielvelgen, witte contourmarkering en aangepaste striping.

Een complete set hydraulisch Core Holmatro reddingsmaterieel bestaande uit een draagbare pompgroep, schaar, spreider en ram vervolledigt de uitrusting. Ook wordt er een Gunzburger reddingsplatform uit aluminium, met een draagvermogen van 300 kg meegevoerd.
Blusmateriaal is ook aanwezig. Het bestaat uit persslangen, straalpijpen, verdeelstukken, een schuimmenger en een schuimstraalpijp.
Voor de signalisatie wordt gezorgd door een blauwe signalisatiebalk vooraan, twee blauwe LED lichten en een verkeersgeleider achteraan, een 'Martin Horn' 2297 en een public address installatie met luidspreker.
Communicatie gebeurt o.a. via een zender-ontvanger Simoco PRM 9010 in de cabine met een ontdubbeling in het achterste materieelcompartiment. 
De materieelwagen (XPM-607) heeft zijn standplaats in de hoofdpost. De lichte autopomp Magirus 130M9F uit 1981 (voormalig bedrijfsbrandweer Philips Eindhoven) verhuist hierdoor naar de voorpost Westrozebeke waar de halfzware autopomp Magirus 126D10 uit 1968 (HNC-020) definitief verdwijnt.