Schuimtankwagen bedrijfsbrandweer Bayer

De brandweer van de chemiereus Bayer, gevestigd in de Antwerpse haven, kreeg onlangs een nieuwe schuimtankwagen.

Er werd gekozen voor een chassis Volvo FM12 340 6 x 2, met automatische versnellingsbak en een meesturende achteras.

Het blushart van deze wagen wordt gevormd door een waterpomp Godiva GVA6500 (6.500 l/min bij 10 bar), aangedreven door een split-shaft PTO. Daarnaast werd een schuimpomp geplaatst van het merk EMI, eveneens aangedreven via de PTO.

Blussen is mogelijk via 8 uitgangen DN65 met aparte schuimregeling en/of via de monitor, eveneens met aparte schuimregeling. Voor de monitor viel de keuze op een ALCO EL376 met een regelbaar debiet van 2.500 tot 5.000 l/min. Zowel pomp als monitor kunnen gebruikt worden met HBC remote control.

De opbouw en piping werd uitgevoerd in Inox 316. De schuimtank heeft een inhoud van 10.000 liter en het meegevoerde schuimproduct komt van Saval en is van het type Finiflam 3/3. Het voertuig heeft geen watertank daar het bedrijf is uitgerust met een uitgebreid intern hydrantennet.

Daarnaast beschikt de wagen over een CO2 installatie met een capaciteit van 400 kg.
Blussen kan via een extra haspel met 100 m Co2 slang, links vooraan geplaatst.

Vijf boven de kasten geplaatste werklampen, samen met een lichtmast Fireco (met Natrium hogedruklampen van 250 W) verzekeren een goede verlichting van het werkgebied.

Naast persluchttoestellen, een extra draagbare monitor, een ventilator, een draagberrie en het standaard blusmateriaal, plaatste men achteraan rechts een afneembare haspel (Barth Feuertechnics) met daarop 100 m A-slang zodat snel op het waterleidingsnet kan worden aangesloten.

De firma Somati stond in voor de realisatie van dit voertuig dat als basiskleur RAL 3000 heeft. (P.183.U)