Schuimautopomp brandweer Eupen

In Eupen vond men wel een heel originele oplossing om de Riffaud saga in schoonheid af te sluiten.

En men ging hierbij op een vrij drastische manier te werk. Het hele ladderpakket werd verwijderd door een Duitse firma en het eigen personeel demonteerde de hydraulische en elektrische installatie.
Dan werd koers gezet naar de werkplaatsen van Vanassche waar men een 6000 l polyester schuimtank, verdeeld in twee compartimenten, monteerde. Hier voor en achter kwamen twee materieelkasten met ingebouwde TL verlichting.

De rolluiken achteraangeven toegang tot het schuimmengsysteem "Salamandre120" van het Franse CTD. Dit systeem wordt aangedreven door een benzinemotor die elektrisch wordt gestart via de voertuigbatterij.

Het maximale schuimdebiet bedraagt 120 l/min Bij een dosering van 1% en 3% is er een waterdebiet van 4000 l/min, bij6% wordt dit 2000 l/min.
Bij eventueel defect aan de schuimpomp kan nog altijd schuim uit de tank worden afgetapt dat dan via lijnmengers kan gebruikt worden.
De in- en uitlaten hebben een diameter van110 mm.
Tussen de cabine en de opbouw bevinden zich nog kleinere kasten waarin persslangen worden meegevoerd.

De binneninrichting werd helemaal verzorgd door de brandweer zelf.
We vinden hier allerlei schuimlansen en kannonen, verdeelstukken, voormengers en een aantal overgangsstukken DSP - Storz. Zo kan de wagen ook ingezet worden bij de Duitse en Nederlandse collega's, net over de grens.

Het was ook de brandweer zelf die instond voor het spuitwerk. De hele wagen kreeg, uitgezonderd de witte tank, een fluorode RAL 3024 kleur.
De velgen werden metaalgrijs.
Op het cabinedak kwamen brede lichtbalk, en achteraan monteerde Vanassche twee blauwe flitsers.

Zoals we het in de Oostkantons gewoon zijn, werden de opschriften drietalig. Ze zijn in dit geval op de tank en boven het radiatorrooster aangebracht.
Op de deuren vinden we het wapenschild van Eupen (nr. plaat: HQQ-776).