Multifunctionele autopomp brandweer Zwevegem

Het voertuigpark van dit korps is toe aan een ware metamorfose !

Vanuit het ministerie was er in dit verband weinig respons: de laatste tien jaar vond er vanuit die hoek amper één wagen de weg naar Zwevegem. Dus sloeg men hier zelf aan het kopen.

Men had o.a. nood aan een autopomp, bevrijdingswagen en materieelwagen, hoofdzakelijk aangepast aan OGS-interventies.
Drie afzonderlijke wagens zouden die problemen meteen oplossen, maar tegelijk een serieus gat slagen in het brandweerbudget.

Daarom werd besloten een omnivalent voertuig te bouwen dat deze drie taken op zich kon nemen. Deze wagen mocht dan ook wel iets meer kosten.
Nadien was de keuze, en de wagen, vrij snel gemaakt ! Waarom en hoe leest u hieronder.

Over de Scania, die in 1996 in gebruik werd genomen, was men best tevreden.

Bovendien levert Scania nu zelfgebouwde “Crew-Cabs” die aan ongeziene veiligheidsnormen voldoen. Ook het interieur is, op zijn Zweeds, op elke risicosituatie berekend en bovendien voorzien van een waterafvoer om het onderhoud te vergemakkelijken.

Ook wisselstukken voor het hele koetswerk blijven nog vele jaren beschikbaar.

Qua veiligheid, comfort en kwaliteit zat men dus al goed. Een rijtest leverde bovendien zeer goede resultaten op, en overtuigde nog een groot aantal andere korpsen om te kiezen voor deze Zweed.

Het was dus zoeken naar een fabrikant die nu zeer snel kon zorgen voor een opbouw, met daarin bluskracht en hulpverleningsmaterieel.

Omdat de aanbesteding boven de tien miljoen oude Belgische franken uitsteeg, moest ze Europees uitgeschreven worden. Nu bleek echter dat ons land een leverancier rijk was, die aan die eisen kon voldoen :

De firma Len Matic uit Tessenderlo levert namelijk voertuigen van het Zweedse Autokaross. Dit bedrijf produceert brandweerwagens in zeer nauwe samenwerking met Scania, en dat biedt grote voordelen. Terwijl het chassis bij Scania wordt gebouwd start Autokaross reeds met de constructie van de opbouw. Beide delen worden nadien onmiddellijk samengevoegd.

Hier wordt een aanzienlijke tijdswinst geboekt, want andere constructeurs moeten wachten tot het onderstel in hun werkplaatsen aankomt.

Bovendien zit de firma qua prijs op een zeer goed niveau. Dit heeft ondermeer te maken met de schildering: de cabine heeft een RAL 3020 kleur die reeds in de fabriek wordt aangebracht. De opbouw wordt standaard in metaalkleur uitgevoerd.

Autokaross is in België nog een illustere onbekende maar door de komst van het Zwevegemse exemplaar komt hier misschien snel verandering in.

Het kan niet worden ontkend dat Autokaross originele oplossingen biedt. De plaatsing van de lichtmast achter de cabine en de montage van het pomphuis tussen cabine en opbouw zijn er twee van.

Achteraan zijn er twee rolluiken, zodat er in totaal geen zeven maar acht rolluiken in de opbouw zitten. Achter het rechtse luik zit de bediening en de in- en uitlaten van de pomp. Het linkse luik verbergt de Nike reddingsset (schaar, spreider, twee vijzels…) die helemaal compatibel is met de Holmatrostukken.

Eén persoon kan alzo bluspomp en redset sturen.

De stroomgroep van 4,2 kVA wordt ook aangedreven door een PTO, zodat de chauffeur bij aankomst enkel een schakelaar moet activeren om de groep in werking te zetten. Hierdoor is de stroomgroep inderdaad niet mobiel, maar de ervaring leerde dat dit eigenlijk ook niet nodig was. Indien de wagen niet dicht genoeg bij de interventieplaats geraakt kan men gebruik maken van de stroomgroep van de mee uitgerukte materieelwagen. Voor bevrijdingen kan in zo’n noodgeval de kleine draagbare Nike redgroep met combischaar gebruikt worden. De stroomgroep drijft namelijk niet alleen de ingebouwde lichtmast aan, maar ook de reddingsset. Die is dus ook zeer snel inzetbaar omdat geen aparte motor moet gestart worden. Gedaan met de grasmaaiertoestanden !

De hefkussens worden trouwens gevuld door de persluchtcompressor van de wagen. Daarom zit achterin ook een vaste haspel met persluchtslang. De tijdrovende opstelling met persluchtflessen is dus voorgoed achter de rug.

Onderaan is er aan weerszijden een lade aangebracht waarin glasresten en dergelijke na een ongeval kunnen opgeborgen worden.

De binnenbeplating van de kasten is uitgevoerd in geperforeerd staal. Dit garandeert een zeer lange levensduur en laat toe om het voertuig snel aan te passen aan eventuele nieuwigheden of zelfs aan een nieuwe taak binnen het korps. Het dak van de opbouw is in één stuk vervaardigd; dit verhoogt de stevigheid en voorkomt scheuren.

Op een slede wordt een interventietent van 20 m² meegevoerd. De voorbouwlier met vijf ton trekkracht heeft ook een afstandsbediening.

Naast zijn functie van hulpwagen bij verkeersongevallen speelt deze wagen ook een hoofdrol als autopomp. De 3500 liter watertank heeft een dubbele tankvulling met elektropneumatische niveaucontrole kranen. De Ruberg pomp levert 3200 l/min via vier uitgangen van 70 mm, 1 perskant van 110 mm en een derde uitgang van 45 mm met gekoppelde aanvalslijn.

De hogedruk pomp levert een druk tot 60 bar en is verbonden met een haspel. Deze hoge druk geeft een betere verneveling hetgeen het afkoelend effect versterkt.
Het Scania chassis 94G300 is uitgerust met een 300 PK sterke motor en heeft een sperdifferentieel en automatische sneeuwkettingen zodat in alle weersomstandigheden probleemloos kan uitgerukt worden.

Luchtvering en schijfremmen rondom verhogen het comfort en de remprestaties.

Een grote documentenkast staat centraal in de cabine en herbergt kaarten, mobiele en draagbare radio’s, diverse sleutels en een afgesloten kastje voor persoonlijke spullen van de brandweerlieden. En zelfs een radio met CD ontbreekt niet !

Tot de belading behoren ook een Dräger thermische camera, vier persluchttoestellen met composietfles en het nieuwste type Bodyguard.

De slangenbruggen worden op een ongewone plaats,onder de opbouw, meegevoerd.

Omdat deze wagen ook in het kader van OGS optreedt, is het mogelijk om verwarmd water te gebruiken. Dit kan handig zijn om gaspakdragers na de interventie geen “koude douche” te geven.

Uiteraard werd ook het klank- en lichtspel niet verwaarloosd.

Men koos voor een dubbele Viewpoint lichtbalk met drie blauwe elementen per vleugel.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om ook twee witte Meteor-lichten te voorzien als verkeersruimer. Autokaross stelde als alternatief het in Zweden gebruikte systeem voor, waarbij de kruis- en mistlichten mee knipperen in een bepaald patroon.

Daarenboven zijn er vooraan twee led-flitsers aangebracht. En naast een dubbele Martin Horn  zijn er nog twee elektronische sirenes aan boord samen met een omroepinstallatie van 200 W.

Opvallend is dat twee lampen van de lichtbalk automatisch gedoofd worden als de handrem wordt gebruikt. Zo vermijdt men een lege batterij.

Rondom zijn verkeersgeleiders ingebouwd zodat de wagen vanuit elke hoek opgemerkt wordt. Veiligheid is trouwens het sleutelwoord in dit concept. De normen, die Scania volgens de Zweedse wetgeving moet hanteren bij de bouw van de cabines liggen bijzonder hoog. Ook is er een achteruitrij-camera, een achteruitrijsignaal en een dodehoek-camera.

Alle componenten van de wagen zijn elektronisch gestuurd en gecontroleerd, zowel van op het dashbord als vanuit de pompbedieningsstand. Zo kan de chauffeur geen voertuigbewegingen uitvoeren wanneer de wagen op de een of andere manier nog in werking is. 

Tussen de besteldatum en de levering lagen nauwelijks zes maanden, en zo werd tegemoet gekomen aan de belangrijkste eis van het korps. Tijdens de bouw werden foto’s doorgemaild vanuit de fabriek zodat eventuele verbeteringen nog konden uitgevoerd worden.  (LIM-144). 

SAM 1 is het korpsnummer van deze nieuwkomer. Dit staat voor Snelle hulpwagen, Autopomp en Materieelwagen. De “1” maakt duidelijk dat er plannen zijn om over enkele jaren nog een tweede gelijkaardige wagen aan te kopen. 

De komst van een nieuwe wagen gaat dikwijls gepaard met het vertrek van een oud exemplaar.  In dit geval werd de Dodge autopomp met bouwjaar 1981 verkocht aan het naburige Avelgem en de oude materieelwagen Dodge G1211 uit 1975 vertrok naar Chili.