Poederwagen brandweer Antwerpen

De nieuwe MAN is uitgerust met een motor type EURO II, heeft een max. vermogen van 265 KW en een hoogst toegelaten gewicht van 26 ton. De automatische versnellingsbak met ingebouwde retarder (type ZF 5HP 600) is aangepast aan het motorvermogen, de snelheid en het gewicht van het voertuig.

De poederinstallatie is van het type "hogedruk". De poederketels zijn dus steeds inzetklaar op een werkdruk van 30 bar.
Het op druk houden van zo'n poederketel gebeurt d.m.v. een elektrisch aangedreven luchtcompressor, die de ketels vult met gedroogde lucht. De poederketels hebben dus geen afzonderlijke stikstofflessen meer, waardoor plaats bespaars wordt op het voertuig, en kunnen alleen of samen geledigd worden.
Vroeger werd meestal stikstof om de ketels onder druk te zetten en het poeder uit de ketels te sturen.
Iedere ketel omvat verder een manometer, veiligheidsventiel, mangat/vulopening, keteldruk-aflaatkraan, hoofdafsluiter poederafgang, leidingwerk naar monitor en haspels, een spoelkraan en een testkraan.

De poederwagen heeft een Rosenauer-monitor, type RM60 EP, die elektrisch wordt gestuurd vanuit de cabine van het voertuig of van op een tweede draagbare afstandsbediening met kabelverbinding, die zowel links als rechts aangesloten kan worden in de materieelkast.
De monitor heeft een dubbele debietinstelling van 50 kg/sec of 25 kg/sec en is uitgerust met twee schijnwerpers. De worpwijdte van de staal bij vol debiet bedraagt 55 meter en bij half debiet +/- 45 meter (rotatie 360, beperkt tot 270 bij elektrische bediening, elevatie -20 tot +75).
In geval van defect van de elektrische besturing kan de monitor manueel bediend worden.
Het voertuig heeft twee poederhaspels, aan iedere zijde in de materieelkast, elk voorzien van 40 meter antistatische slang in lengten van 20 m en een poederstraalpijp. De straalpijpen hebben elk een regelbaar debiet van 5 kg/sec en 3,5 kg/sec (worpwijdte +/- 15 meter). Aan elke zijde van het voertuig zijn vier lengten van 20 m reserveslang opgeborgen in de kasten.

De oude PW58 (Mercedes) van Lillo wordt niet afgevoerd, maar verhuist naar Antwerpen-Linkeroever en vervangt de PW57 MB-Unimog/Rosenbauer die in 1975 werd geleverd in het kader van de globale aankopen.