Materiaalwagen brandweer Kapellen

De firma Somati stond in voor de realisatie van dit uniek stuk.

Het korps opteerde voor een Scania met standaard crew-cab, een zes-luiks opbouw en kraan.
Het onderstel is van het type P94Db4x2NZ met een wielbasis van 4700 mm en een hoogst toegelaten gewicht van 17 800 kg waarbij de lengte 8,372 m, de breedte 2,5 m en de hoogste 3,350 m bedragen.
De motor van 260PKis van het type DC 902 - Euro 3 en heeft een max. koppel van 1250Nm.
De automatische zes-traps versnellingsbak is van het type GA 750. De PTO geeft een maximum continu vermogen van 40 kW.
De originele Scania cabine is hydraulisch kantelbaar tot meer dan  40°. Ze heeft twee zitplaatsen vooraan met voor de bevelvoerder een verkennings adembeschermingstoestel Dräger PA 94.

Achteraan is er een zitbank met vier geïntegreerde adembeschermingstoestellen AUER BD96.Onder de zitbank zijn opbergkokers voor vier reserve flessen.
Alle bedieningen en bijkomende schakelaars op het dashboard zijn origineel van Scania.
Daarnaast werden zes ADELIT EX helmlampen, twee ADELIT EX toortslampen, een LEADER EX draaglamp, een DRÄGER Multiwarnmeter EX-CO en O2 en twee Motorola GP900 EX draagbare radioposten geïnstalleerd. Al deze toestellen worden continu opgeladen. De vaste zender/ontvanger is van het merk SIMICO.
De opbouw heeft aan beide zijden drie rolluiken met neerklapbare treeplank. Het roestvrije stalen raamwerk van de kasten is vervaardigd uit gesloten profielen waarop roestvrije afwerkingsplaten zijn gelijmd. De binnenbeplating van 2/3 gerstkorrelplaat is eveneens gelijmd.

De wagen voert een omvangrijke belading mee zoals hydraulisch redgereedschap van Holmatro, een  autogeen snijbranderset, een opblaasbare Ziegler tent en vier Trellenborg TSB gaspakken.

De generator van het type Bobindus DB 30/30 - 4TS, 400 V / 30 kVA levert zijn energie via twee stopcontacten van 400 V /16A en drie stopcontacten van 240V / 16 A.
De elektrische luchtcompressor van 400V is van het merk Comp Air en heeft een debiet van 900 l/min. bij7bar.

Achteraan rechts zitten twee Teklite autonome lampen PLU 1 met lader en twee draagbare Teklite lampen TF160S van 500 W / 220 V met telescopische mast van 3,80 m.

Midden links is een compartiment voor medisch materiaal.

Het dak van de opbouw wordt bijna volledig ingenomen door twee dubbele aluminium schuifladders, een kunststofladder, een reddingsplatform, zuigslangen en een koffer voor schoppen, borstels, stempels enz.
De toegangsladder zit rechts tussen opbouw en cabine.Hiernaast staat de zes meter hoge telescopische lichtmast Fireco met vier halogeenschijnwerpers van 1000 W.

Achteraan bevindt zich een hydraulische telescopische kraan met lier. Deze is van het merk PESCI, type165/4 en weegt 2450 kg.
op twee meter is het hefvermogen 7210 kg terwijl het op de maximale reikwijdte van12,8 m nog 900 kg bedraagt.
Deze kraan wordt volledig hydraulisch aangedreven via de pomp die gekoppeld is aan de PTO. Op de kraanarm staat nog een lier gemonteerd met 30 m kabel en en hefvermogen van 1,5 ton.
Achteraan tussen het chassis is er een hydraulische lier van Rotzler gemonteerd. De trekkracht bedraagt 60 kN.

Op het cabinedak staat een blauwe lichtbalk "Premier Hazard - Maxim 90" met vier halogeen draailichten en ingebouwde luidspreker voor de elektronische sirene en "public adress".
Voor de lichtbalk staat er nog een Martin-Horn.
In het radiatorrooster staan twee blauwe "strobe" lampen en links en rechts bovenaan in de opbouw zijn telkens twee blauwe microlight strobe flitsers ingebouwd. Achteraan staan twee ronde LED modules van 10 cm diameter ingebouwd. Rondom de opbouw staan acht halogeen werklichten van 24 volt.

De schildering is uitgevoerd in RAL 3000 met geel-blauwe striping.

De nummerplaat DXU-541 werd overgenomen van zijn voorganger.