MAASMECHELEN

maas

Reeds in 2001 werden in het korps de eerste gesprekken gevoerd in verband met de aankoop van een nieuwe autopomp.
Na heel veel brainstorming werden de eerste schetsen op papier gezet en het eindresultaat dat bij Fire Technics werd besteld was niet enkel een zware autopomp, maar tegelijk ook een bevrijdingswagen en een veelzijdig hulpverleningsvoertuig.

Toen bleek dat ook het Genkse korps een autopomp wilde aankopen werd besloten beide wagens samen te bestellen.
Buiten het niet te onderschatten financiële voordeel zou dit ook leiden tot uniformiteit binnen dezelfde brandweerzone.
Maasmechelen koos voor een vrij complexe wagen terwijl Genk beroep deed op klassieke technologie. Maar over de Genkse wagen kan u meer lezen, elders in dit blad.

Het chassis Scania P94 DB 4x2 NZ, werd bij de Zweedse constructeur uitgerust met een Crew Cab CP 31 cabine. Vooraan is er plaats voor de bestuurder en de begeleider terwijl er achteraan drie zetels in de rijrichting staan opgesteld met hier tegenover twee exemplaren in de tegenrijrichting.
De motor levert 300 PK en drijft de luchtgeveerde achteras aan via een automatische versnellingsbak. Remmen gebeurt via een hydraulische retarder en schijfremmen op beide assen. ABS, ASR en EBC houden de wagen op het rechte spoor.

De opbouw komt rechtstreeks van Magirus en is van het type Alufire, dus voor het grootste deel uit aluminium opgebouwd.

De zware pomp wordt via een PTO aangedreven en is via het achterste rolluik bereikbaar Het is een Rosenbauer NH 40 met twee ingangen van 110 mm. De uitgangen van 70 mm. en 110 mm. vinden we links en rechts onderaan in de kasten.
In de kasten boven de achterwielen hangen aan beide zijden hogedrukhaspels met 80 m slang.
De kunststof watertank heeft een inhoud van 3100 l. en er is ook een aparte schuimtank waarin 200 l. AFFF wordt meegevoerd.

Het Fix Mix schuimmengsysteem kan zowel op hoge als op lage druk worden gebruikt.

Boven de pomp vinden we het bedieningspaneel van de krachtige 20 kVA stroomgroep die tussen de chassisbalken werd ingebouwd. De aandrijving is hydraulisch: een tweede PTO levert energie aan een hydropomp die op haar beurt via een hydraulische motor de stroomgroep aanstuurt. De bedoeling is de stroomgroep aan een constante snelheid te laten draaien, onafhankelijk van het toerental van de motor, en dus ook onafhankelijk van het toerental of de druk van de NH 40 bluspomp.

Het rechtse materieelcompartiment, achter de cabine, is beladen met een zeer uitgebreide reddingsset van Holmatro die werkt met de nieuwe CORE technologie.
Eens het rolluik is geopend komt er een draaideur vrij die is beladen met een volledige set "Powershore" van Holmatro. Achter deze deur bevindt zich de elektrisch aangedreven Holmatrogroep en een backup Powerpack TPU 15. Hier vinden we ook twee spreiders en twee scharen van de nieuwste generatie alsook vier zware vijzels en ander kleiner materieel.

Als verdere uitrusting is er een pneumatische lichtmast met twee lampen van 1000W / 230V, omgevingsverlichting met TL lampen, een elektrisch ladderrek, een Haca reddingsplatform, lekafdichtings- en hefkussens, enz.
Een oscillerende monitor Akron Ozzie staat achteraan op het dak en heeft een eigen stijgleiding.

De Viewpoint lichtbalken op het dak hebben elk één rode en twee blauwe lampen. Hiertussen staat een dubbele Martin hoorn. Ook is er een Traffic Blaster en een "public address" installatie gemonteerd.
In de zonneklep, boven de getinte voorruit, zijn twee bijkomende verstralers ingebouwd.

In de cabine hebben vijf zetels geïntegreerde persluchthouders.
Airco zorgt voor meer comfort en het beeld van de dodehoekcamera is continu te zien op een centraal opgesteld LCD scherm. GPS is ook aanwezig en op dit scherm kunnen ook de beelden van de achteruitrijcamera worden getoond. Communicatie gebeurt via vaste en draagbare radioposten en een GSM met carkit.

De rode RAL 3020 kleur wordt geaccentueerd door een discrete blauw-gele striping.
(TVL-538, nr.3)