Kraanwagen brandweer Antwerpen

De nieuwe kraanwagen van de Antwerpse brandweer is gebaseerd op een MAN type FE460 A of 42.464 VFAK.
De motor heeft een vermogen van 460 PK of 338 KW.
Antwerpen koos voor een combinatie die zowel kan gebruikt worden als kraanwagen en als afsleepwagen.

De MAN werd uitgerust met een kraan Effer 860 die kan verlengd worden met een zogenaamde afneembare "jib". Hierachter monteerde men een wrecker-installatie Century 38 SB met een driedelige telescopische hefarm. Ingeschoven heeft deze een capaciteit van 24 ton en uitgeschoven wordt dit 16 ton. Het geheel wordt, eventueel via een afstandsbediening, hydraulisch aangedreven.
Hefhoek en reikwijdte van de kraan worden afgelezen op een digitaal scherm.
Het voertuig is voorzien van een anti-kantel beveiliging die de kraan onmiddellijk stillegt als de stabiliteit in gevaar komt. Er is tevens een instelbare hoogtebegrenzing voor interventies in tunnels.
Er werden ook twee lieren gemonteerd met een trekkracht van 23 en 31 ton.
De hoofdaannemer is de Belgische firma Luyckx uit Brecht die samenwerkte met verschillende buitenlandse onderaannemers:
Het chassis werd vervaardigd in Oostenrijk bij "OńF Graf & Stift - MAN Sondefahrzeuge" (zij bouwen voor MAN de speciale voertuigen).
Uit ItaliŽ komt de Effer-kraan die door de firma Luyckx werd gemonteerd. De opbouw werd gerealiseerd door de Nederlandse firma Falkom, die hiervoor gebruik maakte van een Amerikaanse Century-wreckerinstallatie. Deze werd geleverd door het bedrijf Miller Industreis, terwijl de lieren afkomstig zijn van DP Manufacturing Inc. uit Oklahoma.
De ankershovels aan de achterzijde hebben een dubbele functie: zij stabiliseren het voertuig zowel tijdens het gebruik van de kraan als van de lieren.
In de materieelkasten vindt men o.a. een Holmatro-reddingsset terwijl achteraan op de opbouw een Knurz stroomgroep is gemonteerd.

Het voertuig wordt voorlopig gestationeerd in Lillo omdat de hoogte van de poorten in Borgerhout niet berekend is voor de afmetingen van het reusachtige gevaarte.