Janssens Pharmaceutica Beerse

Reeds in 1969 beschikte deze firma over een eigen brandweerdienst.

Momenteel bestaat deze gemotiveerde en uitstekend uitgeruste bedrijfsbrandweer uit vier full-time krachten en vierŽntwintig vrijwilligers die bij incidenten hun gewone dagtaak in het bedrijf omruilen voor deze van brandweerman.
Regelmatig wordt er geoefend met de omliggende openbare brandweerdiensten zodat men goed op elkaar is ingespeeld.

Om efficiŽnt te kunnen tussenkomen bij brand of chemische incidenten beschikt deze bedrijfsbrandweer over drie voertuigen:

Met een VW Transporter worden de kleine tussenkomsten en de brandpreventie gedaan.
Om bij brand snel de bluswerken te kunnen starten staat er een halfzware Mercedes autopomp ter beschikking.
Bij chemische incidenten rukt een Mercedes 608 D uit. Hij werd in 1994 tweedehands aangekocht.

Het is deze laatste wagen die nu werd vervangen door een splinternieuwe MAN 10.153

Het onderstel van deze MAN heeft een totaal toegelaten gewicht van 12 ton en een vrij lange wielbasis van 4025 mm. De turbo dieselmotor is een milieuvriendelijke Euro III met een cilinderinhoud van 4,580 l en een vermogen van 162 kW. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak.

Achter de originele cabine werd door het Oostenrijkse Rosenbauer een ruime manschappencabine geplaatst. De extra brede deuren zijn aan beide zijden voorzien van automatische verlichting. De zitbank in tegenrijrichting voorkomt dat de inzittenden bij bruusk remmen in de problemen komen. Tegen de achterwand werd een beschrijfbaar bord en een neerklapbare tafel aangebracht zodat de wagen ook als CP-OPS kan worden gebruikt. Communicatieapparatuur, meettoestellen en draagbare lampen zijn hier inzetklaar opgeborgen.

Achter de manschappencabine bouwde Fire Technics uit Bredene een materiaalkast met drie compartimenten waarin het materieel werd verdeeld in functie van de aard van de interventie.

Aan de linkerzijde bevindt zich signalisatie- en afbakeningsmateriaal, het hydraulisch redgereedschap, hefkussens en materieel voor lekafdichting en het opruimen van chemische stoffen. De bijbehorende meetkoffers en beschermende kledij zoals chemie- en gaspakken met adembeschermingstoestellen vinden hier eveneens een plaats.

Aan de rechtse kant ligt het verlichtingsmateriaal waaronder een stroomaggregaat van 9 kVA. Ook de uitrusting voor het redden van personen uit besloten ruimtes of op grote hoogte is hier ondergebracht.

Een pneumatische lichtmast met vier schijnwerpers staat midden in de opbouw.

Zwaar materiaal ligt systematisch onderaan in de kasten. Ze hebben allen lage opstaptreden en treklussen aan de rolluiken.

De grote laadruimte achteraan is vrij uniek voor een hulpvoertuig. Met behulp van een laadbrug kunnen vier rolcontainers op- of afgeladen worden.

Momenteel zijn er vier containers beschikbaar met een opblaasbare tent, een nooddouche, extra adembeschermingstoestellen, gaspakken, chemiepakken, chemische spillkits, absorptiematerieel en rioolafdichtingskussens.

In deze achterste laadruimte kan met een transpallet ook ander materieel zoals pompen, opvang- of overmaatse vaten e.d. geladen worden. De reeds in dienst zijnde gesloten kunststof rolcontainers met verschillende soorten absorptiemateriaal passen uiteraard ook in de laadruimte.

De carrosserie kreeg de in 2000 ingevoerde huisstijl bestaande uit een gele kleur met blauw-witte striping.

Voor en achteraan staan samen vier grote zwaailichten. Achteraan bevindt er zich een verkeersgeleider tussen twee werklichten. Boven de kasten is zijdelingse omgevingsverlichting aangebracht die samen met de werklichten automatisch gaat branden bij het achteruit rijden.

Om de veelzijdigheid en flexibiliteit van het voertuig verder te optimaliseren werden bij Fire Technics vijf extra rolcontainers gebouwd. Zij dienen voor het vervoer van extra brandbestrijdingsmateriaal zoals slangen en oscillerende water-schuim monitors, en ondersteuningsuitrusting voor langdurige interventies.  (CXS-130).