Hoogtewerker brandweer Roeselare

Een Mercedes Econic heeft voor de meesten onder ons geen geheimen.
Een Bronto F 32 hoogtewerker is ons ook niet onbekend. En van een Bronto F36 hebben sommigen onder ons ook al gehoord.
Maar wie kent de voor België unieke combinatie Mercedes Econic / Bronto F36 RLH ?

Wij gingen voor u speciaal naar Roeselare om het geheim te ontsluieren want de gloednieuwe hoogwerker die de firma Vanassche daar leverde is op zijn minst indrukwekkend te noemen.

Het drieassige Mercedes chassis is elf meter lang en toch uiterst wendbaar dank zij de gestuurde voor- en achteras. De prachtige Econic drie persoonscabine is heel laag voor de eerste as geplaatst. Dat is wel even wennen voor de chauffeur. En de meesturende achteras laat de achtersteven in scherpe bochten stevig uitzwenken, zodat ook hieraan bij de opleiding zeer veel aandacht wordt besteed.

Maar eens men de zaak gewoon is, wordt het een echt plezier deze wagen vlot tussen alle mogelijke obstakels te sturen.
Ongewoon aan de cabine is de rechtse deur. Aan de linkse zijde hangt een klassiek exemplaar terwijl de rechtse zijde een tweedelige harmonicadeur heeft die helemaal zwart is gespoten en een beglazing heeft over de ganse hoogte. Zo heeft de chauffeur een beter zicht op de rechtse stoeprand of op de rand van de rijbaan.

De krachtige Euro III dieselmotor van 221 kW geeft zijn vermogen aan een uiterst soepele, volledig elektronisch gestuurde Allison automaat met zes versnellingen.
Ook zijn er twee krachtafnemers: een eerste voor de elevator en een tweede voor de bluspomp.

De elevator is van het type Bronto F36 RHL. Dat wil zeggen dat de hoogte van de korfvloer maximum 34 m bedraagt wat een werkhoogte betekent van 36 m.
De code RLH staat voor “Rescue Ladder Heavy.”
De hoofdarm bestaat uit drie telescopische delen en hieraan werd een vierde knikarm van 7m scharnierend bevestigd.

Met een maximale korfbelasting van 400 kg haalt de Bronto een reikwijdte van 22m. 130 kg in de korf laat deze afstand toenemen tot 24 m.
Er kan ook tot 5,5 m onder het steunvlak worden gewerkt hetgeen zeer nuttig kan zijn bij het werken boven water of vanop bruggen of viaducten.
De korf kan 45° zwenken t.o.v. de knikarm zodat steeds evenwijdig aan bvb. een gevel kan gewerkt worden.
Een ladder aan de rechtse zijde van de arm waarborgt steeds een permanente verbinding tussen de korf en de vaste grond (of moeten we in dit geval zeggen: het aardoppervlak ?)

De centrifugaalpomp Ziegler FP 10/3000 is in het chassis ingebouwd. Zij heeft aan beide kanten van de wagen een aanzuigopening van 110 mm en een persuitlaat van 70 mm.
Een derde perskant is verbonden aan de telescopische stijgleiding die langs de arm loopt en tot in de korf reikt. Hier kan ze de afstandsbestuurde watermonitor voeden die een capaciteit heeft van 3800 l/min bij 8 bar.

Vast aangebouwd aan de korf is er ook een snelle aanvalshaspel met vormvaste slang.
Een stroomgroep Geko van 5 kVA zorgt voor de voeding van de projectoren die ook permanent op de korf staan gemonteerd.
Perslucht komt van vier flessen die net als de stroomgroep op de draaitoren staan gemonteerd.
Een overdrukventilator en bijkomend klein materiaal zorgen er voor dat deze wagen als autonome bluseenheid kan uitrukken, al zal dat in de praktijk niet dikwijls het geval zijn.

In de meeste gevallen wordt een mastodont als deze ingezet bij grotere interventies waarbij nog andere wagens versterking bieden.

Evacuaties op grote hoogte behoren natuurlijk ook tot het takenpakket van de Bronto. Daarom wordt er ook een bootbrancard meegevoerd die op de korf kan bevestigd worden.

Een mooie wagen verdient natuurlijk ook een mooie kleur.

In dit geval werd dit een combinatie van het rode RAL 3020 koetswerk met het wit van de elevatorarm. De velgen en de aluminium rolluiken zijn zilvergrijs.
Een bescheiden blauw-gele markering wordt aangevuld met rood-witte schrikstrepen op de hydraulische afstempelcilinders.
Twee blauwe flitslichten op de cabine, twee kalenderflitslichten en twee flitslichten achteraan laten de wagen nog meer opvallen.

De elevatorarm steekt, wanneer hij is opgeplooid, voor de cabine uit en werd daarom voorzien van een rood-witte 50 cm lange ketting die rechts in het gezichtsveld van  de chauffeur hangt, en hem zo toelaat in te schatten of een obstakel voor de wagen veilig kan worden omzeild.   (SWB-522,  E1)