Hoogtewerker brandweer Heusden-Zolder

Het was reeds geruime tijd geleden dat de brandweerkorpsen de mogelijkheid kregen een elevator via het ministerie aan te kopen.

In het verleden zagen we verschillende ministeriële types opduiken die werden geleverd door het Belgische Comet en het inmiddels verdwenen Deense Falck-Schmidt.

Echt tevreden was men niet met deze wagens. Vele technische problemen en torenhoge onderhoudskosten zorgden ervoor dat het ministerie terugkeerde naar de klassieke ladderwagens. 
Ondertussen kochten verschillende brandweerdiensten dan maar met eigen middelen een hoogwerker / elevator en zo doken o.a. de eerste Finse Bronto’s op in België.

Toen Magirus de Engelse firma Simon opkocht en daarmee meteen de technologie van de befaamde “Simon Snorkels” erfde werd de keuze groter en besloot het ministerie dan toch opnieuw op de hoogwerker-trein te springen.
En het resultaat kan u ondertussen reeds aantreffen in verschillende korpsen.

Ook Heusden Zolder kreeg zijn exemplaar van deze MAN / Magirus :

Een twee-assige MAN 18.285 LC met een 206 kW / 280 PK motor en ZF-5 HP 590 versnellingsbak met retarder dient als basis.
De hierop gemonteerde elevator is van het type ALP 270.

ALP staat voor Arial Ladder Platform en het getal 270 verwijst naar de werkhoogte van 27 m. De eigenlijke maximum platformhoogte of stijghoogte bedraagt in feite 25 m. Daarom vindt men ook de typebenaming AEL 25 terug.

De telescopische hoofdarm bestaat uit drie elementen en heeft nog een bijkomend knikgedeelte dat de korf draagt.

Het maximum draagvermogen hiervan is 400 kg. Aan deze korf met drie toegangsdeurtjes is nog een uitklapbaar platform met veiligheidsbeugel bevestigd. Het draagvermogen hiervan is 200 kg.

Een aan de korf hangende haspel met 20 m vormvaste slang kan gevoed worden door een vaste watertoevoerleiding. Deze leiding heeft een debiet van 2300 l/min en staat ook in voor de voeding van de zware monitor “Leader Project 3500 / 75H. Een afstandsbediening voor deze monitor is als optie verkrijgbaar. 

Buiten zijn maximale stijghoogte van 25 m heeft deze elevator een maximale reikwijdte van 17 m en kan hij ook dalen tot –5 m onder het chassisniveau. Dit is vooral interessant bij reddingen op open water.

De korf heeft uiteraard een aanstootbeveiliging en alle voorzieningen voor perslucht en elektriciteit.

Het is gekend dat hoogwerkers gevoelig zijn voor sterke wind. Dit type kan worden ingezet bij snelheden tot 14 m/s = 50 km/h 

Langsheen de elevatorarm is een telescopische noodladder met leuning aangebracht zodat de manschappen bij technische problemen zeer snel de begane grond kunnen bereiken.

Samengevat kunnen we zeggen dat een elevator van dit type de voordelen van een knikladder heeft maar daarenboven een veel groter draagvermogen biedt. Het is dus het ideale voertuig voor reddingen waarbij een groot aantal manschappen in de korf is vereist. Ook als mobiel zwaar waterkanon heeft hij zeker zijn verdienste.

Voor redding van een grote groep personen uit een gebouw is een klassieke ladder waarschijnlijk meer aangewezen daar ze, eens ze is opgesteld, een continue stroom van geredde personen toelaat.