Hoogtewerker brandweer Aalst

De beslissing is gevallen in het voordeel van een Bronto F32HDT2000ER hoogtewerker van Finse makelij. Voor alle duidelijkheid slaat de 32 op een maximale werkhoogte van 32meter, HDT staat voor “heavy duty”, hetgeen een laadvermogen in de korf betekent van400 kg. De 2000 laat blijken dat dit de nieuwste reeks is. 

De PLC-gestuurde Bronto-elevator is door Rosenbauer Belgium geleverd opeen Mercedes Econic 2628L chassis, een voor België uniek brandweeronderstel. Dit model is het Duitse antwoord op het Engelse Dennis-chassis. De cabine biedt plaats aan1+2 personen. Deze dubbelasser heeft een stuurbare achteras waardoor het voertuig uitermate wendbaar wordt in nauwe straatjes.
Het afstempelsysteem bestaat uit vier hydraulische stempels. Die zijn individueel te bedienen in de kast aan de achterkant van het voertuig. De hoogtewerker is bovendien uitgerust met een automatische afstempeling dat het gevaarte, zowat 32 ton zwaar, waterpas zet.

De hoogtewerker heeft als specificaties dus een maximale werkhoogte van 32 meter, een maximale hoogte van de kooivloer van 30 meter en een horizontale reikwijdte van 21 meter.
Er kan worden gewerkt tot windsnelheden van 14 m/s of 50 km/h. De elevator is onbeperkt draaibaar.

Het elevatorgedeelte wordt vanaf het controlepaneel op het draaiplateau of in de werkkooi met joysticks bediend. Die kooi biedt plaats aan vier personen oftewel een maximum gewicht van 400 kg. Ze is voorzien van een rotatiesysteem (45° naar links en 45° naar rechts), wat reddingswerkzaamheden vergemakkelijkt, en ze wordt altijd automatisch horizontaal gehouden.
Op de korf kan, naast een aanwezige haspel, een wateraansluiting 45, 2 reddingslijnen, een draaibare brancard voor reddingen op hoogte, of een op afstand bediend waterkanon TR75SH gemonteerd worden met een Akronmatic spuitkop, die een debiet levert van 3700 l/min.
In de kooi is bovendien een aansluiting voor perslucht voorzien, wat toelaat om onder adembescherming te werken. Onder de kooi zijn twee sproeikoppen voorzien. Tevens is de korf uitgerust met een uitklapbaar reddingsplatform met een maximale last van 2 personen oftewel 180 kg.
Langs de telescopische arm is een ladderpakket aangebracht, waarvan de sporten automatisch gelijkgesteld worden. Zo wordt massale evacuatie mogelijk gemaakt. 

Achteraan heeft men een Rosenbauerpomp NH40, met een debiet van 4000 l/min bij 10 bar en die aangesloten is op een 1000 liter grote watertank achter de cabine.
Deze inrichting gebeurde bij Metz (dochter van de Rosenbauergroep) in het Duitse Karlsruhe.
De werkverlichting rondom de wagen en twee halogeenlampen van elk 2000 W onder de korf worden gevoed door een Knurtz stroomaggregaat van 4 kVA. 

Al bij al lijkt deze wagen dus internationale allures te hebben.

Niet onbelangrijk is dat hij getooid is in RAL 3000 klassiek rood en dat het klank- en lichtspel wordt verzorgd door een Martinhoorn, twee stroboscooplampen op het dak, twee grilleflitsers vooraan en twee achteraan.
Nummerplaat van dit unicum: AIF-114