Bosbrandwagen brandweer Jodoigne

In de jaren 2000 en 2001 werden via het ministerie een kleine serie “bosbrandtankwagens 4000 liter” geleverd. De firma Vanassche bouwde deze vrij indrukwekkende kolos op een Mercedes Unimog 2540 L38 chassis.
En nu blijkt er plots een vervolg op deze serie te zijn gekomen…

Maar schijn bedriegt. Jodoigne bestelde inderdaad een gelijkaardig voertuig maar toch zijn er elementaire verschillen met de ministeriële versie:

Het chassis is een Unimog UHN 5000 / 38 met een motor van 160kW.
Wanneer men het achterste rolluik opent komt daar geen vast ingebouwde pomp tevoorschijn.
Wel bevindt zich hier een draagbare Ziegler pomp “Ultra Power”. Zij levert 1500l/min bij 10 bar en 1800 l/min bij 8 bar.
Deze pomp kan vanuit de cabine worden bediend. Een van de voordelen is dat al rijdend kan worden geblust, en men hierbij niet afhankelijk is van het toerental van de voertuigmotor.
Bij defect kan deze pomp ook snel worden omgewisseld zonder de wagen lang te immobiliseren.
Rijdend blussen gebeurt via een vooraan gemonteerde sproeibalk met zes individueel afsluitbare sproeikoppen. Belangrijker zijn evenwel de twee frontmonitors ”Sidewinder” met opgebouwde schijnwerpers. Zij hebben een debiet van150l/min en worden ook vanuit de cabine bediend.

Dikwijls moet de brandweer assisteren bij de evacuatie van gewonden uit moeilijk toegankelijk gebied. Jodoigne ligt in een landelijke streek met vele bossen en veldwegen.
En de oplossing die men hieraan gaf kan op zijn minst origineel worden genoemd: Het is mogelijk een draagberrie te bevestigen ter hoogte van de achterbumper om de patiënt zo naar de ambulance te vervoeren.

Ongebruikelijk voor een bosbrandwagen is de fluo-kleur RAL 3024.

Buiten twee zwaailampen en twee frontflitsers vinden we achteraan een verkeersgeleider van Federal Signal met LED technologie (NPM-112, C34).

Met de komst van deze Unimog verdwijnt de witte tankwagen Mercedes 1113 van het strijdtoneel (160.G.7).