Bosbrandwagen brandweer Aarschot



Deze wagen staat op een Unimog onderstel van het type U 2450 L:/38 waarbij L/38 staat voor de lange chassisversie met een wielbasis van 3850 cm. In tegenstelling met wat standaard is voorzien, koos Aarschot voor het fluo-rode RAL 3024 met zwart-witte striping en contourmarkering.
De uitwendige opgebouwde veiligheidskooi, met opklapbare beschermingsgrille die de voorruit beschermd, werd wit.
Opvallend is de zware verticale uitlaat die aan de zijkant, achter de bestuurdersdeur, tot boven de cabine loopt. Ook niet alledaags is het zeer grote wapenschild dat achteraan op het rolluik van het pompcompartiment werd aangebracht. Een kleine versie van ditzelfde wapenschild word ook teruggevonden op de zijdeuren.

De 240 PK turbo intercooler motor van het type OM 366 LA zorgt ook voor de aandrijving van de aan een 4000 l watertank gekoppelde Ziegler pomp FP 8/8-2H. Ze heeft een debiet van 1850 l/min bij 8 bar. Rijdend blussen kan uiteraard ook dankzij een bijkomende aftakkas met eigen koppeling.
Bij de vorige Unimog bosbrandwagens werd de windas op de voorbumper geplaatst.
Nu werd gekozen voor een opstelling tussen het raamchassis; de nu onzichtbare Werner windas levert zowel naar voor als naar achter 5 ton trekkracht.

Buiten de met de wagen meegeleverde standaardbelading worden twee dompelpompen en drie emmerpompen meegevoerd. Deze laatsten bewezen meermaals hun nut bij spoorwegbermbranden. Ook werd de zender-ontvanger ontdubbeld.
De wagen kreeg het roepnummer "P5" en de nummerplaat BQQ-101.