Half-zware autopomp brandweer Leuven

Onder het motto "never change a winning team" ging Vanassche nu ook weer scheep met Mercedes en koos voor de nieuwste versie van de Atego1428 F met 250 kW motor en automatische Allison versnellingsbak met hydraulische vertrager.
Deze krachtige wagen met een maximaal toegelaten gewicht van 14 ton heeft schijfremmen met daarenboven ABS en ASR.

Het korps van Leuven mocht als eerste het prototype van deze nieuwe halfzware autopomp afhalen en uittesten.

Zoals we het van Vanassche gewoon zijn wordt de originele cabine in eigen huis verlengd.
Zo krijgen niet enkel de bestuurder en begeleider een plaatse maar kunnen er achteraan vier manschappen in comfortabele omstandigheden meereizen. Twee zitplaatsen, met geÔntegreerde persluchttoestellen, staan tegen de rijrichting opgesteld, en hiertussen maar aan de overzijde,zijn er twee zitplaatsen centraal in de rijrichting geplaatst.

De opbouw van de vorige generatie Vannasche autopompen werd, een beetje in navolging van zijn Engelse soortgenoten, vrij laag gehouden.Het voordeel was een laag zwaartepunt en een goede bereikbaarheid van het materieel, maar uiteraard ging dit ten koste van de beschikbare ruimte.
Daar de uitrusting van de autopompen steeds uitgebreider wordt, moest nu de nodige ruimte worden gevonden in een hogere opbouw. Het werd een klassieke, vrij hoekige aluminiumconstructie met zeven Ziegler-rolluiken uitgerust met barlock sluiting.
Wat onmiddellijk opvalt is de dakrand waarin over de ganse lengte een lichtbalk is geÔntegreerd.
Hierdoor kan de omgeving snel en efficiŽnt worden verlicht. Toch is er ook nog een lichtmast voorzien die echter niet meer achteraan is gemonteerd, maar wel links achter het voorste rolluik. Deze pneumatische uitschuifbare mast van het type CFRS2532 heeft drie schijnwerpers van 1000 W en krijgt zijn energie van een dubbel geÔsoleerde stroomgroep van 5 kVA.

Centraal in de opbouw bevindt zich de 2500 l watertank uitgevoerd in het stilaan klassiek geworden glasvezelversterkt polyester. Zij is verbonden aan een Zieglerpomp FPN 10-2000/ FPH 40-250 / 1HH met Trokomat aanzuigsysteem. Zij levert 2500 l/ min.bij 40 bar.
Bij gelijktijdig inzetten van hoge en lage druk zakt het debiet tot 2000 l/min bij 6 bar.

Een aanzuigopening van 110 mm en vier uitgangen van 70mm behoren tot de standaarduitrusting en aan beide zijden zorgen elektrische haspels met 80 m halfsoepele slang voor een eerste snelle inzet.

Het dak is begaanbaar en toegankelijk via een kleine ladder naast het pompcompartiment.
Toch is dit zelden nodig want de ladders en aanzuigslangen kunnen via een rolsysteem vanop de grond worden bereikt.

De rode RAL 3000 kleur is aangevuld met een blauw-gele striping boven het radiatorrooster, op de voorste deuren en boven de rolluiken. Verder is er een uitgebreide gele contourmarkering.

Twee blauwe xenonflitslampen en kalenderflitslampen vooraan worden achteraan aangevuld met een Signalmaster en bijkomende xenonflitsers.

Voor het eerst op een ministeriŽle autopomp wordt ook hier het systeem met de ALPAS profielen toegepast zodat de binneninrichting nadien zeer gemakkelijk kan worden aangepast.
Tot de basisuitrusting behoren oa. een draagbare Holmatro-bevrijdingsgroep met spreider en een schuiminstallatie Robwen B750. Een overdrukventilator "Leader MT 236" mag ook niet ontbreken.

Toch is de optielijst van deze wagen nog zeer lang. Leuven koos hieruit oa. automatische Rotogrip sneeuwkettingen, een witgeverfde bumper, een tweeklank Martin 2297 met vier hoorns, en View Point lichtbalken.
Daar deze autopomp momenteel de enige is in het korps met een RAL 3000 kleur, zal men standaard de striping nog uitbreiden naar de achterdeuren.

De toekomst zal uitwijzen welke de kwaliteiten zijn van deze nieuwe autopomp maar alles wijst erop dat het een waardige opvolger zal worden van de vorige generatie.