Halfzware autopomp brandweer Herentals

Men beschikte reeds over een autopomp MAN / Rosenbauer AT en gezien de goede ervaringen hiermee werd beslist een gelijkaardige wagen aan te kopen, maar dan wel in een 4x4 versie.
Een alle terrein versie is echt geen luxe want de zandige Kempische bodem kan heel verraderlijk zijn en deed al meer dan één wagen “in het zand bijten”.

Opnieuw ging men scheep met de constructeur MAN die een chassis van het type 18.285 LAC 4x4 voorstelde. De motor levert, net zoals deze van de ladderwagen, 210 kW, en is gekoppeld aan een automatische ZF versnellingsbak met retarder.
Rosenbauer plaatste op dit chassis een gestroomlijnde opbouw met hun welbekende “Aluminium Technologie II”.

Men heeft de bestaande cabine niet verlengd, maar het achterste deel hiervan geïntegreerd in de opbouw. Beide delen van de cabine zijn verbonden met een flexibele balg teneinde de optredende torsiekrachten op te vangen, speciaal dan op ruw terrein.
Niettegenstaande de hoog op zijn wielen staande wagen is de manschappenruimte zeer toegankelijk.

Wanneer de achterste deuren worden geopend klapt er automatisch een luik mee open met een zeer comfortabele trap die de persluchtdragers probleemloos naar de begane grond brengt. De MAN rukt uit met een zeskoppige bemanning en daarom werden In de cabine vijf persluchttoestellen Dräger PSS 100 ingebouwd.
Deze autopomp heeft ook de nieuwe huisstijl in RAL 3020 met witte bumpers, spatschermen en dak. Contourmarkering en striping zijn ook van hetzelfde type als op de ladderwagen.
Opvallend zijn de vier blauwe alarmlichten op de vier hoeken van de wagen. Ze zijn afgedekt door een aërodynamische kunststof kap.

De pompruimte is afgesloten met een klapdeur die de pompbedienaar beschutting geeft. De pomp zelf is van het type NH 30 (3000 l/min bij 8bar) en is volledig computergestuurd. De aanzuigopening van 110 mm is via de pompruimte bereikbaar maar de vier persuitgangen bevinden zich aan de zijkanten, verscholen achter de opstaptreden.

Verder zijn er twee hogedrukhaspels van 60 m die elektrisch oprolbaar zijn en een Rosenbauer RM24M monitor die zich op het dak bevindt.
Water voor een eerste aanval komt van de grote watertank die 4000 l bevat. Daarenboven is er nog een schuiminstallatie “Fix-mix” die gevoed wordt door een tank van 300 l klasse B schuim en een hogedruk schuiminstallatie “Foam Pro” die gekoppeld is aan een 50 l klasse A schuimtank.

Onder de voorbumper hangt nog een sproeibalk met vier koppen.
De ingebouwde lichtmast heeft vier lampen van 1000 W die hun energie krijgen van een Knurz 9 kVA generator met afstandsbediening.
Op het dak vinden we naast een materieelkast nog een manueel bedienbaar laddersysteem.

Achter de rolluiken zit een uitgebreide belading verborgen die o.a. bestaat uit lansen, schuimlansen, allerhande persslangen, verdeelstukken en twee standpijpen met hydrantsleutels.
Voor technische interventies heeft men de beschikking over een boomzaag Jonsered 2159 met speciale beschermkledij en een reddingszaag Stihl MS460.
Tenslotte ontdekken we ook nog twee dompelpompen, twee draagbare schijnwerpers op statief en een overdrukventilator “Hurri Max” .

En om deze autopomp echt multifunctioneel te maken zit er aan de linkse zijde nog een draagbare hydraulische groep Holmatro TPU 15 met combispreider en minischaar.

De investering van 360 000 euro voor deze wagen lijkt op het eerste gezicht indrukwekkend, maar als men ziet wat men ervoor in de plaats heeft gekregen, lijdt het niet de minste twijfel dat het geld goed werd besteed.   (SZD-820)