KOKSIJDE

koksijde

Koksijde heeft een goed uitgeruste brandweerdienst maar bij een oproep voor zieken of gekwetsten moet een beroep gedaan worden op de collega's van De Panne, Nieuwpoort of Veurne.
Daarom werd er twee jaar geleden beslist dat Koksijde een eigen ambulancedienst zou krijgen die onder de bevoegdheid zou vallen van de brandweer.
En meteen werd beslist de zaken grondig aan te pakken.
Na een zeer grondige studie en werkbezoeken aan verschillende Belgische en buitenlandse ambulancediensten werden de plannen getekend voor een ultramoderne "ambulance voor spoedgevallen" die, als één van de eersten in België, voldoet aan de Europese Norm 1789.

Mercedes leverde het chassis van het type Sprinter 416 CDI met een motor van 156 PK en automatische versnellingsbak. ABS en  ASR zijn ook beschikbaar.
De maximaal toegelaten massa is 4600 kg. Daarom zijn de achterwielen dubbel uitgevoerd, en is er ook een rijbewijs "C" vereist om de wagen te mogen besturen.

Op dit chassis bouwde het Duitse WAS de sanitaire cel, die gewoontegetrouw werd uitgevoerd in een door hen gebrevetteerd systeem van dikwandige sandwichpanelen die zeer goede akoestische en thermische eigenschappen hebben.
De bekleding van de sanitaire cel, vloer, wanden en plafond werd volledig uitgevoerd in onderhoudsvriendelijk en duurzaam antislipmateriaal.

De totale binnenafwerking gebeurde in Duitsland bij de firma "Hospimobil".
Dank zij hun artisanale en vrij kleinschalige aanpak zijn zij in staat in te gaan op alle mogelijke wensen van de klant. Alles is maatwerk waarbij geen enkele uitdaging uit de weg wordt gegaan.

De sanitaire cel is toegankelijk via een dubbele deur aan de achterzijde of via een zijdeur aan de rechtse zijde.
Daarenboven zijn er nog drie deuren in de opbouw die toegang geven tot allerlei materiaal zoals rugzakken, veiligheidshelmen, een schepbrancard, een wervelplank, een vacuümmatras, een plooibare draagstoel, zuurstofflessen enz.
Een groot deel van dit materiaal is ook bereikbaar via deuren aan de binnenkant van de sanitaire cel.
Alle deuren van de wagen zijn gekoppeld aan het centrale vergrendelingssysteem.

Verwarming en airco zijn individueel regelbaar in de bestuurdersruimte en de sanitaire cel. Een bijkomende elektrische kachel zorgt voor de verwarming wanneer de wagen op zijn standplaats staat en een elektrische ventilatiesysteem met regelbaar debiet is voorzien in het midden van het dak van de sanitaire cel.

Het meubilair heeft geen scherpe kanten en is uitgevoerd in krasvrij materiaal van hoge kwaliteit dat  gemakkijk te reinigen en te ontsmetten is.
Alle lades en schuifkasten hebben een ingebouwde gasdrukveer, zodat ze zijn beveiligd tegen onverwachts open- of dichtklappen.

Ook is er een afsluitbare medicatiekast en een gekoelde lade.

Binnen de sanitaire cel is er aangepaste verlichting door plafondlicht en zijverlichting met verschillende lichtintensiteiten. Tevens is de sanitaire cel voorzien van “blue trauma light” een zachtblauwe verlichting, welke een rustgevende werking heeft op de patiënt. (toe te passen na stabilisering en tijdens het overbrengen naar het ziekenhuis).

Een nieuwigheid bij deze ambulance is dat de bedieningsknoppen van de verlichting, van de ventilatie, van de brancardtafel en van de verwarming van de sanitaire cel, alsmede de noodbel voor de bestuurder zijn gegroepeerd in een ergonomische gevormde console geplaatst recht voor de zetel van de begeleider.
In de sanitaire cel is plaats voorzien voor twee zittende personen. Deze zitplaatsen zijn uitgerust met driepuntsgordel, armsteun en hoofdsteun.
Centraal in de wagen staat de zweeftafel van Hospimobil met hierop een berrie van het type “Stryker”. Deze berrie bestaat uit twee onderdelen (onderstel en brancard) en heeft parallel neerklapbare zijrails, bestuurbare zwenkwielen vooraan, ergonomische bediening en is in de hoogte verstelbaar (zeven standen). Het draagvermogen bedraagt 230kg. Instelling van  Trendelenburg 17° en Fowler 30° is mogelijk.
De brancard is tevens voorzien van een uitschuifbare hoofdsteun en infuushangers links en rechts.

De draagstoel is ook een “Stryker” en heeft vier grote wielen en een glij-remsysteem voor veilig en comfortabel transport over trappen. Zijn draagvermogen bedraagt 180kg.

De lichtbalk is elliptisch van vorm en uitgerust met “solaris leds” en zoeklicht.
De drie-tonige sirene heeft ook een nachtstand en een “public-address” systeem.
Achteraan staat nog een lichtbalk met ingebouwde regelbare witte zoneverlichting en een
achteruitrijcamera.
Vier LED frontflitsers werden voorzien: twee in het radiatorrooster en twee op het ventilatierooster bovenaan de motorkap. Spots op de flanken zorgen voor de zoneverlichting.
De grootlichten (koplampen) zijn aangepast en lichten samen met de blauwe flitslichten alternerend op.
De communicatieuitrusting is uiterst compleet en bestaat uit een radio "dienst 100”, een mobiele radio uitgerust met de AVL module volgens het ASTRID protocol met DMO werking,  een bijkomende telefoonhoorn in de sanitaire cel, en twee draagbare zender-ontvangers van het type “tetra".
Het GPS-systeem is voorzien van "fleet-management"
Tussen de bestuurder en begeleider is een GSM geplaatst;
Een bak met kaarten en documenten is voorzien tussen beide zetels, waar ook een  oplaadbare lamp en een GSM zijn plaats vindt.   (AFK-479)