BALEN

Een nieuwe wagen komt van de firma Fire Technics uit Bredene. Hier bouwde men een indrukwekkende tankwagen van 14500 liter.
Als chassis koos men een VOLVO FM9. Dit type is reeds bekend in de 4x2 of 4x4 uitvoering dank zij de ministeriële tankwagens van 8000 liter.
In Balen zag men het evenwel groter en zwaarder en koos men voor het drieassig onderstel 6x2 met meesturende achteras.
De motor van 340 kW levert via een automatische versnellingsbak met retarder het tractievermogen aan de achteras die is uitgerust met dubbele banden. De tweede, meesturende achteras is uitgerust met enkele banden.
Om de wagen een goede wegligging te geven en op niet verharde grond zoals bos- en heidewegen, en het nabijgelegen vliegveld Keiheuvel met graspiste te kunnen rijden, is gekozen voor bredere banden met maat 385/80 R 22,5.
De cabine van het korte type biedt plaats aan twee inzittenden en de opbouw van het type "Tzine" is volledig in glasvezelversterkt polyester uitgevoerd en werd geleverd door het Nederlandse Plastisol.
Achter de ingebouwde watertank van 14500 liter bevindt zich de klassieke materieel- en pompkast die een Rosenbauer pomp N30 met automatische drukregelaar herbergt.
 


Opvallend is dat de pomp geen rechtstreekse inlaat heeft voor bvb. een hydrant, maar haar water steeds krijgt via de tank. Deze tank werkt dus altijd als buffer. Wanneer de tank leeg is wordt de pomp automatisch uitgeschakeld.
Er zijn in totaal vijf pompuitgangen: 4 x Ø 70 mm (twee aan elke zijde) en 1x 110 mm (achteraan).
Voor de vulling heeft de tank twee inlaten van Ø 70 mm en één inlaat van Ø 110 mm.
Alle leidingen zijn uitgevoerd in inox.
Op het dak staat een afneembare  monitor met monitorlans. Hij heeft een debietregelbaar tussen 0 en 2400 l/min. 
De monitor kan verbonden worden aan een leiding die naar het dak loopt, ofwel vrij naast de wagen worden opgesteld.
Een in de watertank geïntegreerde detergenttank van 150 liter bevoorraadt via een menger de sproei-installatie die onder de achterbumper is geplaatst.

De bediening gebeurt vanuit de cabine, en via de achteruitrijdcamera kan de goede werking van deze installatie worden gecontroleerd. Rechts vinden we een dodehoekcamera.
Verder zijn er zijdelingse slangenkasten tussen de voor- en achterwielen. Alle kasten hebben aluminium rolluiken.
De xenonlampen van de Teklite lichtmast worden door de batterijen van het voertuig gevoed.
Twee grote blauwe zwaailichten op het dak, twee grilleflitsers en een krachtige Martin Hoorn zorgen ervoor dat het voertuig prioritair naar een interventie kan.
Achteraan zijn er bijkomende blauwe flitsers en een "Traffic Advisor" geplaatst
Voor de communicatie is gekozen voor een Astrid zender ontvanger Nokia THR 880i.
De schildering is uitgevoerd in RAL 3020, voorzien van een 3M contourmarkering en striping volgens de BVV-normen.
Deze wagen vervangt de Volvo F6 / Dias tankwagen die meer dan 12 jaar dienst deed in Balen en spijtig genoeg de geest gaf met een defecte versnellingsbak tijdens de periode waarin de firma Fire Technics de nieuwe tankwagen bouwde. De nummerplaat BLS-075 blijft behouden.