OVERIJSE

De brandweer van Overijse heeft momenteel vier ziekenwagens in hun kazerne staan, die samen ongeveer 1500 ritten per jaar verzorgen.

Sinds maart 2007 beschikt men, ter vervanging van de vijftien jaar oude Ford Transit, over een gloednieuwe Mercedes met volledige uitrusting. En daarenboven is het een Belgische primeur !   
Het is namelijk de eerste ambulance met container-opbouw die in België op het nieuwe Mercedes Sprinter chassis 518 CDI werd geleverd.
Voor de aankoop werd er een bedrag van € 160.000,00 vrijgemaakt.

De opbouw komt van het Duitse WAS en de definitieve afwerking gebeurde bij de firma Autographe.
Een gelijkaardige versie werd ook gekozen door de Provincie Waals Brabant die zeven  ambulances bestelde, en ook door Bree, Lommel en Heusden Zolder.
De grootste nieuwigheden zijn de grotere sanitaire cel, de sterk verbeterde prioritaire signalisatie en de opbergmogelijkheden.

Het exemplaar van Overijse zal nog worden uitgerust met luchtvering en automatische sneeuwkettingen. Deze kunnen al rijdend worden ingeschakeld zodat de wagen, zelfs tijdens extreme winterse omstandigheden, steeds operationeel blijft.

 

De opbouw is toegankelijk via een grote schuifdeur aan de rechtse zijde en twee grote klapdeuren achteraan.
Op de rechtse flank is er achteraan nog een klapdeur die een materieelcompartiment afsluit.
Op de laadtafel WAS "Hydroplus" staat een brancard Ferno "Monobloc EFX".  
Links, rechts en aan het hoofdeinde zijn drie zitplaatsen voor de begeleiders voorzien.
De draagstoel is een Ferno Washington "40" en de scoop is van het type EXL.

Een belangrijke component van de medische uitrusting is de monitor-defibrillator Lifepac 12 met AED en BP-module. Ook is er een Weinmann Accuvac beschikbaar.
Verder zijn er twee zuurstofflessen van 10 liter en twee exemplaren van 2 liter. Het zuurstofverdeelblok heeft drie uitgangen van het type Air Liquide, type Dräger en een regelbare debietmeter.  Ook in het dak zijn er verschillende zuurstofuitgangen.
Vier stopcontacten leveren 220 V / 16 A en er zijn acht exemplaren van 12 V / 25 A.

Aan het comfort werd grote aandacht besteed. Airconditioning en een  autonome verwarming Webasto van het type Airtop 3500 zorgen voor een aangename temperatuur in de sanitaire cel. Ook de bestuurderscabine heeft airco. Achteruitrijden gebeurt probleemloos dank zij de achteruitrijdcamera.
En bij interventies in een minder bekende omgeving zorgt de GPS VDO Dayton MS 5600 voor de nodige begeleiding.

Op het verhoogde cabinedak staat een lichtbalk "Code 360" met 16 blauwe GEN3 LED modules, Verder zijn er nog acht bijkomende blauwe en twee rode modules, en een herhaling van de knipperlichten ingebouwd. Onderaan in de balk bevinden zich vier gekruiste witte "Intersection Clearing Lights" om de zichtbaarheid op kruispunten te verhogen.
Achteraan boven de dubbele deur vinden we twee dubbele blauwe LedX modules en een directionele pijl bestaande uit acht LedX modules. Op de neus staan twee blauwe LedX grill lights.
Als bijkomende signalisatie kunnen de koplampen tijdens een dringende rit alternerend werken, en op de plaats van de interventie zorgen zes ingebouwde spots voor de omgevingsverlichting.   
De krachtige elektrische tweetonige hoorn is een Code 3 van 100 W.   (U.487.J)