INEOS  POLYOLEFINS

In de Antwerpse haven zijn er heel wat petrochemische bedrijven gevestigd. Naamsveranderingen zijn er dan ook schering en inslag. Begin 2005 ontstond Innovene omdat BP besloot enkele activiteiten onder te brengen in zelfstandige ondernemingen.
Innovene was oorspronkelijk gevestigd op de terreinen van Solvay.
Door de opsplitsing moest Innovene een eigen brandweerdienst opstarten, een taak die  Solvay voordien op zich nam.
In eerste instantie nam Innovene de schuimautopomp van Solvay over. Deze autopomp, op een Mercedes 609D, werd in 1992 gebouwd door Vanassche en had 1000 liter klasse B schuim en 100 liter klasse A schuim aan boord. Dit voertuig werd ondertussen reeds verkocht aan de bedrijfsbrandweer van Vopak Antwerpen.

Er werd bij Innovene een Emergency Response Coördinator aangesteld die de opdracht kreeg een efficiënte hulpdienst vanaf het niets uit de grond te stampen. Al snel werd duidelijk dat er twee nieuwe voertuigen moesten aangekocht worden: een multifunctioneel industrieel blusvoertuig en een ziekenwagen.
Het industrieel blusvoertuig moest geschikt zijn voor brand, reddingen en milieu-interventies. Bij het bestrijden van branden moesten vloeistof, vaste en koolwaterstofbranden kunnen bestreden worden. Omdat dit vrij complex voertuig bemand wordt door niet professionele brandmeermannen was het nodig dat de wagen gemakkelijk te bedienen was via het één-knop-principe.
De opdracht voor het bouwen werd toegewezen aan de firma Touw uit het Nederlandse Bergen-op-Zoom die daarmee zijn eerste brandweerwagen mocht leveren in België.
De keuze voor het chassis viel op een Volvo FM9 4x2 met een verlengde cabine voor drie personen, een wielbasis van 4000 mm en een motorvermogen van 180 kW / 260 PK. De kunststof opbouw komt van Plastisol.
De indrukwekkende signalisatie komt van de lichtbalk Premier Hazard met blauw-oranje lichten en ingebouwd tweetonig geluidsignaal, en van twee LED knipperlichten in de grille en twee andere achteraan op de opbouw. Een knipperrelais is verbonden met de grootlichten.
Alle elektrische voorzieningen zijn CANBUS gestuurd. De elektrogroep is inschakelbaar via de PTO die de generator van 6,5 kVA hydraulisch aandrijft. De Fireco uitschuifbare lichtmast is uitgerust met 2x1000 Watt schrijnwerpers.
De watertank heeft een inhoud van 2500 liter. Zij is gekoppeld aan een aluminium Hale pomp met een capaciteit van 1500 liter per minuut bij 10 bar, automatische drukregeling en automatische vulleiding.
De pompcapaciteit lijkt op het eerste gezicht bescheiden maar op het bedrijf is een ringwaterleiding aanwezig met een constante druk van 10 bar. Daardoor is er in feite geen zware pomp nodig.
Daarnaast heeft het voertuig nog twee schuimtanks met respectievelijk 300 liter klasse A schuimvormend middel Silvex 0,3% en 1000 liter klasse B schuimvormend middel AFFF Finiflam. De Foampro schuimmenger zorgt voor een automatische debietbijsturing van minimaal 100 liter per minuut en maximaal 4500 liter per minuut, en is instelbaar van 0,1% tot 10%. Naast water- en schuimaanvallen kan ook een poederaanval gedaan worden met de 250 kg Total poederinstallatie. Een gecombineerde poeder en schuimaanval is eveneens  mogelijk dank zij de William Hydrochem straalpijp.
Op het dak bevindt zich een elektrische afstandsbediende monitor Unifire met een debiet van 5500 liter per minuut bij 10 bar en een worplengte van 80 meter.

Het interventievoertuig is door zijn moderne design en zijn gele kleur RAL1016 met een opvallende rode striping een knappe verschijning.   (VLN-143