AVELGEM

Bij de Avelgemse brandweer is het de gewoonte om het rollend materieel goed te onderhouden. Hierbij wordt veel in eigen beheer uitgevoerd.
Het is dus niet verbazingwekkend dat er hier relatief veel oudere wagens worden teruggevonden.
Maar de jaren eisen hoe dan ook hun tol, en de wisselstukken worden steeds zeldzamer, dus moest er stilaan uitgekeken worden naar een vervanger van de Dodge G1313 halfzware autopomp. Ze werd destijds aangekocht met staatstoelagen en is nog steeds in goede staat, maar om in de toekomst een pak narigheid te voorkomen bij eventuele technische problemen, vroeg men aan de gemeente de nodige fondsen voor een waardige opvolger.
En zo werd er € 300.000,00 vrijgemaakt voor de aankoop van een nieuwe autopomp. Na heel wat wikken en wegen werd de levering toegewezen aan de firma Somati uit Erembodegem.
De keuze viel op een Scania P310 van de nieuwste generatie. De cabine is een standaard Crewcab CP28 en biedt ruim plaats aan de chauffeur, de begeleider en vier personen achteraan. Alle zitplaatsen, met uitzondering van deze van de chauffeur, zijn uitgerust met persluchtapparatuur. Verder is er in de manschappenruimte nog plaats voorzien voor reservemaskers, oplaadbare lampen, meettoestellen enz…

De versnellingsbak is een zestraps Allison automaat die bediend wordt met druktoetsen, en waarbij men daarenboven snel kan overschakelen naar handbediening.
Verder zijn er nog extra verstralers in het zonnescherm en de voorbumper. Als optie kwamen daar nog airco en automatische sneeuwkettingen bij.
Er werd gekozen voor een 19-tons chassis omdat de belading van de wagen heel wat uitgebreider is dan bij de voertuigen die het korps reeds in dienst heeft. De zevenluiks aluminium opbouw sluit nauw aan bij de cabine en heeft een kunststof watertank van 3000 liter en een klasse B schuimtank van 200 liter.

De bronzen pomp van het Zweedse Ruberg levert ruim 4200 liter per min. aan 6 bar. Deze zware pomp die achteraan is geplaatst, heeft twee aanzuigmonden van Ø 110 mm, twee HD persuitlaten en vier persuitlaten LD van Ø 70 mm, met twee extra aftakkingen van Ø 45 mm. De Robwen klasse A schuiminstallatie is aangesloten op één persuitlaat van Ø 70 mm.De pomp, de twee pneumatische afsluiters van de  tankvullingen en de afsluiter van de Akron waterwerper die vast op het dak staat, worden PLC gestuurd.
De beide HD haspels zijn elektrisch oprolbaar en kregen hun plaats bovenaan in de middenkasten. Aan de voorzijde van de Scania is onderaan nog een sproeibalk bevestigd met vijf sproeikoppen waaruit detergent en water kan gespoten worden.
Ook de pneumatische lichtmast met drie halogeenlampen van 1000 Watt wordt aangestuurd vanuit het pompcompartiment. De energievoorziening komt van een Geko aggregaat van 13 KVA dat op afstand kan gestart worden via het PLC scherm.
Naast het standaard blusmateriaal vindt men ook nog een volledige set hydraulisch bevrijdingsgereedschap, een tent, een privacy scherm voor verkeerslachtoffers, een boomzaag met toebehoren, drie dompelpompen enz…
De aluminium schuifladder wordt van het dak gehaald door een manueel bediend ladderrek.
Op de voorbumper staat een elektrische windas van het Amerikaanse Warn.
De prioritaire signalisatie bestaat uit twee grote klassieke Hella zwaailampen op het dak, aangevuld met xenon flitsers voor- en achteraan.
Het spuitwerk is uitgevoerd in RAL 3020 en de striping is een lichte variante van de BVV veiligheidsmarkering. De velgen kregen een mooie metaalgrijze kleur.
Na een inloopperiode van twee maanden, waar een uitgebreide opleiding aan verbonden is, zal deze autopomp worden gebruikt voor verkeersongevallen, autobrand en technische hulpverlening. Dit betekent dat de Dodge autopomp het reservevoertuig wordt.