ASSE

 

Toen in Asse de ministeriële snelle hulpwagen aan vervanging toe was besloot men in samenwerking met Fire Technics,  een voertuig te laten bouwen met materieelcompartimenten afgesloten door rolluiken.
In tegenstelling tot Grobbendonk, waar een materieelkast achteraan op het chassis werd gemonteerd, vertrok men in Asse van een gesloten bestelwagen Mercedes Sprinter 416 CDI, waarbij dan de nodige openingen in de zijwanden werden gemaakt. 
Op deze wijze is al het reddingsmaterieel zowel links, rechts als achteraan via Rosenbauer rolluiken met barlock sluiting toegankelijk, waarbij alles netjes is geordend op sledes, in lades en kunststof bakken.
Het witte Rosenbauer kunststof dak is voorzien van handgrepen. Vooraan staat de tweedelige lichtbalk met hiertussen een dubbele Duitse Martinhoorn "2297". Ook is er een elektronische Whelensirene, en zijn er voor- en achteraan bijkomende flitsers aangebracht.
Op het dak is een lichtmast ingebouwd en achteraan vinden we een groot opklapbaar signalisatiepaneel "Arrow 3" dat het achteropkomend verkeer waarschuwt.
De basisuitrusting werd geleverd door Holmatro : Een pomp DPU 61 P 20 zorgt voor de aandrijving van een schaar type CU 3040 NCT, een spreider type 3240+, een ram type 3340+, een ramsteun type HRS 22 en een Powershore set.

Bij brand kan de wagen een eerste aanval inzetten dank zij het meegevoerde schuimapparaat Leader Propack en enkele schuim- en poederblussers.

De stroomgroep in een Knurz 4,2 kVA en bij de verdere uitrusting vinden we een Rosenbauer "Fanergy V24" ventilator, hefkussens en afdichtingskussens, een geïsoleerde ladder, draagbare Teklite verlichting met lader, een explosievrije lamp Adalit, vier Nissen Star-Blitz synchroon flitslichten, een opvouwbare gevarendriehoek, kegels, een kettingzaag, een slijpschijf en allerhande klein materieel zoals zagen, schoppen, borstels, enz.
De cabine biedt plaats aan drie inzittenden en de hele wagen kreeg een RAL 3020 kleedje. Samen met het witte dak, de witte contourmarkering en de blauw-gele striping geeft dit de wagen een heel fris uitzicht.  
Net zoals bij de nieuwe ministeriële snelle hulpwagens is ook voor dit exemplaar een rijbewijs C vereist.   (VPJ-170, S1)